Loomad saavad energiat taimi süües. Selle energia abil moodustuvad just loomorganismidele omased valgud ning rasvad. Loomsed toiduained sisaldavad vähem süsivesikuid, kuid rohkem valke ja rasvu.

Võrdleme taimseid ja loomseid toiduaineid!

     Võrdluseks vali üks taimne ning loomne toiduaine, mille pakendilt võid lugeda selle toitainetesisaldust.
     Uuri, milliseid toitaineid ja kui palju energiat sisaldavad sinu valitud toiduained. Tulemused kanna tabelisse!

toiduaine valku g /100g toiduaines rasva g /100 g toiduaines süsivesikuid g /100g toiduaines energiat kcal /100g toiduaines
         
         

     Toiduained sisaldavad lisaks toitainetele ka selliseid aineid, mida on sinna lisatud maitseks, värviks või seepärast, et takistada toiduaine riknemist. Mitmed sellised ained on tehisained.
Kas ka sinu valitud toiduained sisaldasid tehisaineid? Milliseid?

.............................................................................................................................................

     Sinu organism vajab iga päev kõiki toitaineid. Nii ei piisagi ainult magusatest saiatoodetest või kommidest,   mida me kõik hea meelega süüa tahaksime. Saia- ja leivatooted ning maiustused sisaldavad põhiliselt süsivesikuid. Organismile on aga eriti tähtsad valgud.

     Valkudest ehitatakse sinu kehas uusi rakke.
Valku leidub ohtralt lihas ja lihatoodetes ning ka piimatoodetes. Piim on igakülgselt kasulik, sest see sisaldab peaaegu kõiki organismi kasvuks ja arenguks vajalikke aineid. Piimaga toidavad ju oma poegi kõik loomad!
5-2-20-3.jpg (10385 bytes)

      Kindlasti oled kuulnud, et osale maailma elanikest ei jätku piisavalt toitu. Juba kümneid aastaid tagasi tulid teadlased mõttele, et puudujääva toidu võiks asendada kunstliku toiduga. Algul katsetati sellist toitu loomadel, kuid need haigestusid peagi.

5-2-20-4.jpg (14403 bytes)      Sarnaselt haigestusid ka meremehed, kui neil pikkadel reisidel värskete juur- ja puuviljade varu otsa lõppes. Selgus, et organismi eluks ei piisa vaid süsivesikutest, valkudest ning rasvadest. Aastaid hiljem avastati, millised on puudujäävad ained ning nimetati need vitamiinideks.
    Vitamiine leidubki kõige rohkem rohelistes juur- ja puuviljades.

     Lisaks toitainetele ja vitamiinidele vajab sinu organism väikestes kogustes ka mineraalaineid - erinevaid sooli, ning ka sulle tuntud metalli - rauda. Kui organism saab piisavalt rauda, on sinu veri "tugev". Rauda leidub eriti palju maasikates ja loomalihas.
     Kui sööd korrapäraselt ja piisavalt vaheldusrikast toitu, siis saad oma toidust kõik eluks vajalikud ained.