18. Mis paneb koogi kerkima?

Tunni alguses on sobiv õpilastele meelde tuletada keemilise reaktsiooni mõiste ning selle tunnused. Õpilased võiksid osata nimetada aluselisi (põhitähelepanu soodal) ja happelisi aineid (põhitähelepanu piimhappel). Meelde võiks tuletada ka raku ning käärimise mõiste ja selgitada õpilaste olemasolevaid teadmisi mikroorganismide kohta.

Tunni läbiviimiseks on tarvis elektripliidi olemasolu klassis või viia tund läbi kooliköögis.

Katse "Küpsetame pannkooke!"

Õpilased võivad küpsetamiseks vajalikud toiduained ise kaasa tuua. Õpilastel võiks paluda tööks toiduainetega võtta kaasa ka kaitsevahendid, näiteks põlled. Võiks meelde tuletada, et toiduvalmistamine ei ole ainult tüdrukute ülesanne! Pannkookide valmistamiseks võiks õpilased jaotada 4-6-liikmelistesse rühmadesse. Sellisele rühmale on retseptis esitatud kogus parasjagu sobiv. Taigna valmistamisel tuleb õpilastele rõhutada, et soodat ei tohi taignasse panna liiga palju, vastasel korral jääb kookidele sooda maitse. Taignasse jääma kippuvad jahuklimbid tuleb hoolikalt segada! Selles taignavalmistamise etapis peaksid õpilased vastama 1. küsimusele töölehel. Soovitatav on küpsetada väiksed pannkoogid, mitte ülepannikoogid.

Pärast kookide valmimist võivad õpilased katta laua ning alustada söömist, vastates paralleelselt töölehel esitatud küsimustele.

Millised on küpsetatud koogid pooleks lõigatuna? Õpilased võiksid märgata, et kookides on näha gaasidest põhjustatud "auke".

Mis juhtub, kui taignas hakkavad tekkima gaasid ning need jäävad taigna koostisse? Õpilased võiksid tulla mõttele, et taigen paisub ning sellest järeldada, milline osa on koogitaignas soodal.

Koogitaigna segamisel toimus keemiline reaktsioon, kus reageerisid hape ja alus. Õpilased vastavad küsimustele, milline oli  koogitaignas hape ning milline alus.

Katse "Mis on pärmipaki sees?"

Katse tegemiseks on sobiv õpilased gruppidesse jaotada. Katse läbiviimiseks vajalikku vett võib soojendada pliidil, kuid tuleb jälgida, et see ei läheks liiga soojaks. Enne, kui vesi  pärmile valatakse, võiksid õpilased seda käega katsuda. Vesi on paraja soojusega, kui see kätt ei kõrveta. Õpilastele peaks selliste tegevust põhjendama nii, et pärmis sisalduvad pärmirakud on elus ning ei kannata kuumust (enamasti ei meeldi ühelgi elusorganismile puutuda kokku väga kuuma veega, ka mitte inimesele). Katseks valitud pudel ei peaks olema liiga suur, vastasel juhul võtab õhupalli täitumine kauem aega. Kas kõikide gruppide õhupallid täitusid gaasiga? Kas õpilased oskavad juhtunut põhjendada?

Miks pannakse saiataignasse pärmi? Õpilastele peaks rõhutama, et saiataigen on elus. Kas õpilased oskavad leida analoogiat pannkookide ja pärmitaigna kerkimise vahel?

Juhul, kui koolis on  võimalik kasutada mikroskoopi, oleks soovitatav õpilastele   teha pärmist ajutine preparaat, hõõrudes alusklaasile pandud tilgas tiku- või klaaspulgaga laiali veidi pärmirakke (jälgida tuleb, et rakke liiga palju ei saaks ning preparaat läbi paistaks). Vaata mikroskoobipreparaadi valmistamise juhendit 15. peatüki   juurest!