Võrratult kaunis ilu-, armastus- ja viljakusjumalanna Aphrodite oli
Uranose tütar ja sündis Küprose saarel merevahus.
Aphrodite oli oma tiivulise poja Erosega,
kes lennutas armastuse nooli, väga sarnane Mesopotaamia armastusjumalanna Iðtariga.
Kõige rohkem armastas ta tuvisid, kelle armastus kestab surmani. Aphrodite kohustuseks
oli ka abielu kaitsta ja jälgida tõotuste täitmist. |

Aphorodite sünd |

Dionysos
|
Peale
12 olümplase oli ka palju teisi tähtsaid suuri jumalaid: päikesejumal Helios,
kes sõitis iga päev oma kuldse vankriga üle taevavõlvi, arstikunstijumal Askleipos
ning merejumal Nereus, kellel oli ennustamisvõime.
Tiivuliste sandaalide ja tiivulise kübaraga osav ja mitmekülgne
Hermes oli Zeusi käskjalg ja kaubandusjumal, kes kaitses teekäijaid ja vargaid,
karjakasvatust, kõnekunsti ja mõtlemist ning koole.
Ainsa jumalana oli ema poolt inimlikku päritolu
viinamarjakasvatuse, veini- ja sigivusjumal Dionysos.
Olümposel elamise asemel rändas ta enamasti
ringi veidratest kitsejalgsetest ja hobusesabalistest olevustest (saatüritest ja
sileenidest) koosneva ohjeldamatult lõbusa purjus seltskonna saatel. Tema auks hakati
Kreekas korraldama näitemänge, millest sai alguse teater.
|
Olümposel elas ka
palju alamaid jumalaid, sealhulgas muusad, Zeusi ja titaan Mnemosyne
(kr. mälu) 9 tütart. Nende järgi saab järeldada milliseid teaduse ja kunsti
liike hellenid erilise au sees pidasid: Erato - armastusluule, Euterpe
- muusika, Kalliope - eepiline luule, Kleio - ajalugu, Melpomene
- tragöödia, Polyhymnia - laul, Terpsichore - tants, Thaleia
- komöödia, Urania - astronoomia.
Jumalatel olid kõik inimlikud omadused, kuid nad olid surematud
ja kõikvõimsad. Jumalad sekkusid inimeste tegevusse, soosisid ühtesid ja kiusasid teisi
inimesi, tülitsesid omavahel. Jumalate nagu ka inimeste üle valitses vältimatu saatus, Moira.
See väljendas hellenite hirmu tundmatute loodusjõudude ees.
2. Täida tabel Kreeka jumalate kohta!
Jumalad ja jumalannad |
Millist
loodusjõudu esindas ja mida kaitses? |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|