PÕIMLAUSE 1. Tõmba põimlausetele joon alla. 1. "Noor-Eesti"
algatatud kultuuriliikumine ja esteetiline pööre oli Esimese avaldus. 2. Ent see polnud siiski ainumäärav kirjanduse üldpildis, mis oli varasemaga võrreldes muutunud mitmeplaaniliseks ja eritahuliseks. 3. "Noor-Eesti" oma uute, kõrgendatud kunstinõuetega kutsus välja vastureageeringuid nii paremalt kui pahemalt poolt: äge poleemika kestis aastaid. 4. Mõnel puhul toetas konservatiivne ringkond siiski nooreestlaste kriitikat realistide vastu ja jagas mõistagi nende eitavat suhtumist tööliskirjandusse. 5. Proletaarsed autorid omakorda tunnustasid kriitilisi realiste, eeskätt Vildet ja Peterson-Särgavat. 6. Kriitiline realism polnud oma võimalusi kaugeltki veel ammendanud, vaid täienes uute annetega ja näitas arengu ning mitmekesistumise eeldusi. 7. Ka Eduard Vilde, kuigi ta "Noor-Eesti" teatavate uuenduslike äärmuste vastu astus, sai samal ajal noorte poolt rõhutatud kunstilisuse nõuetest olulisi mõjutusi. 8. Alati oli noorte püüdlustesse heatahtlikult suhtunud ja nendele organisatsiooniliseltki lähedal seisnud August Kitzberg, kelle parimas teoses "Libahunt" ilmnesid samuti uued kunstitaotlused. 9. Tihe oli nooremate kirjanike kontakt Karl Eduard Söödiga ja Juhan Liiviga. 10. Võib öelda, et kirjanduse kollektiivne kogemus oli suuresti rikastunud ja juba Esimese maailmasõja eel algasid uue sünteesi otsingud.
(E. Nirgi järgi) 1. Põimlause nagu rindlausegi on .......................................... |