ANDI TAHAB TEHA ROBOTIT
Varem oli nii, et kui ma omadega hätta jäin,
pöördusin ikka venna poole. Sõbrad kutsusid Andit kilpkonnaks. Muidugi polnud Andil
mingit kilpi, aga kui teda taheti sundida tegema midagi sellist, mida ta teha ei tahtnud,
siis tõmbus ta teiste eest nagu mingi nähtamatu kilbi alla, kust ta ühmas vastuseks
midagi sellist nagu "kah asi", "pole aega", "tehke ise",
"mis te nüüd", või "jätke mind ometi rahule". Ja Andi ei tahtnud
teha midagi peale robotite. Ka minul poleks midagi roboti vastu, keda enda asemel kooli
saata, et ta seal mu kahed ja märkused vastu võtaks.
"Andist saab kunagi suur teadlane," ütles ema ja ma nägin, et ta oli tema üle
uhke. Siis tahtsin ka mina Andi sarnane olla, et hästi õppida ning roboteid välja
mõelda. Võtsin riiulilt mõne paksu raamatu, vaatasin, et see mul õiget pidi ees oleks,
ja lehitsesin seda seni, kui mul midagi teha kästi. Tegin siis pähe kole targa näo ega
vastanud sõnagi, sest Andi ka ei kuulnud lugemise ajal midagi, kui temaga räägiti. Aga
minul ei läinud see number läbi.
"Aitab mulle ühest loodrist," sõnas isa, võttis mul raamatu eest ja käsutas
poodi minema. Tee peal olin ma hirmus pahane, sest säärane vahetegemine minu ja Andi
vahel ei meeldinud mulle sugugi. Lõppude lõpuks võiksin minagi targaks saada, kui mul
lastakse päevad otsa raamatute taga istuda, aga ega ma ei jaksakski vist kaua paigal
olla, vaid tüdineksin hästi varsti.
Viimasel ajal ei saanud ma Andiga suurt nõu pidada, sest millest ma juttu ka ei
alustanud, ikka jõudsime me robotiteni välja. Ja siiski tahtsin ma pärast mereäärset
kohtumist Hennuga Andile rääkida madalikul seisvast laevast, sest mul olid tekkinuhd
selle laeva kohgta omad plaanid.
Kui ma saaksin Andi abiga laeva madalikult kätte, siis ma alles näitaksin Hennule ja
kõigile teistele, milline "nannipunn" ma olen. Nad kukuksid üllatusest pikali!
Aga kuidas laeva kätte saada?
Andi tuli koju alles siis, kui ma juba voodis olin. Laevast ei saanud temaga juttu teha,
sest ta oli natuke jommis. Lips oli tal viltu ees, särginööp lahti ja ta ise oli
sellise näoga, mille kohta Henn oleks öelnud, et tal on hambavalune nägu.
Andit polnud ma kunagi enne nõnda näinud ja see pidi küll kõva põnts olema, mis ta
napsitama pani. Hea, et isa merel on, muidu oleks Andi ta käest saanud. Isale ei loeks
see midagi, et Andi kiitusega keskkooli lõpetas ja nüüd juba instituudis teisel
kursusel õpib.
Andi istus mu voodi ääre peale ja hakkas rääkima, et igal inimesel on oma
elufilosoofia, et tema elufilosoofia on anduda täielikult teadusele ja ärgu ma pangu
pahaks, et mul tuleb tema eest poes käia ja nii edasi.
"Sest pole midagi," ütlesin mina. "Võid rahulikult magama heita, mina
sinu peale pahane ei ole.
"Jah, ma tean," lausus Andi. "Sa oled hea poiss ja püüad teha nii, et ka
kõigil teistel oleks hea. Minu kohta öeldakse, et ma pole tähelepanelik teiste suhtes,
aga ausalt öeldes tahan ka mina, et kõigil hea oleks, kuid minu töö võtab minult kogu
tähelepanu ja jõu, ja mul pole aega romantika jaoks, aga tüdrukutele on seda vist vaja,
jah ... See on paradoks, aga tead ... Elu areneb säärase hirmsa tempoga, iga päev
tehakse uusi avastusi, ilmuvad uued teooriad, uued raamatud. Kes jõuab seda kõike
jälgida, ära õppida? Kas inimene? Ei, üks inimene ei suuda seda teha. Isegi terved
instituudid ei jõua seda teha. Inimene ei suuda enam olla universiaalne, tema jaoks on
kättesaadav vaid tilluke killuke kogu maailma teadmistest. Saad sa sellest aru?"
Ausalt öeldes olin ma kaunis unine ja ei saanud kuigi palju Andi jutust aru, aga ma ei
tahtnud teda kurvastada.
"Jah, nii ta on," ütlesin ja ohkasin, sest Andi ohkas kogu aeg.
Andi vaikis veidi ja ütles siis tõustes:
"Kui sa tahad mingil alal edasi jõuda, siis pead sa loobuma kõigest muust ja ennast
täielikult väljavalitud erialale pühendama."
"Sul on täitsa õigus," ütlesin mina. "Meil on klassis üks poiss, Rein
on ta nimi, ja ta mängib jalgpalli nagu päris äss, triblab üle platsi ka siis, kui tal
kõik vastasmängijad vastas on, ja pealelöögid lähevad tal ikka ristnurka.
Temal poleks vaja üldse muud teha, kui päevad otsa palli mängida, siis oleks ta varsti
sama kuulus kui Pele või veelgi kuulsam. Aga õpetajad ei saa sellest aru, ja kui ta kahe
saab, ei lasta teda üldsegi mängima. Ütle, kus siin õiglus on? Milleks tal
matemaatikat või füüsikat vaja on? Temale anna ainult pall ja staadion!"
"Sul pole õigus." Andi istus uuesti. "Mingid algteadmised peavad inimesel
igast ainest olema. Aga see on tõsi, et koolis õpetatakse ka üht-teist liigset. Kuid
see tuleb sellest, et paljud ei tea, kelleks nad saada tahavad. Näiteks sina, kas sa
tead, kelleks sa tahad saada?"
"Mina? Muidugi meremeheks!"
"Jah?" Andi vaatas mulle üllatunult otsa. "Kuulen seda esimest
korda."
"Selles pole midagi imelikku," ütlesin mina. "On veel palju asju, mille
kohta sa võiksid öelda, et sa kuuled neist esimest korda, kuigi me oleme rääkinud sinu
juuresolekul."
"Sa tahad saada meremeheks," jätkas Andi oma mõtet, nagu poleks märganudki mu
torget, "aga võib-olla sa ei kõlbagi meremeheks. Jaa! Ära vaata mulle midagi nii
üllatunult otsa. Paljud inimesed tahavad saada filminäitlejateks, kosmonautideks või
veel kelleks tahes, kuigi neil pole mingeid eeldusi. Aga mina, tead, konstrueerin sellist
masinat, mis võib juba varakult igale inimesele öelda, kelleks või milleks ta
kõlbab."
"Kas see on võimalik," pärisin ma uskumatult.
"Keeruline ta ju on, aga asja peaks tast saama. On veel jäänud mõned probleemid,
mida me ei suuda lahendada. Tuleb koostada kõige soodsam programm, uurida iga elukutse
esindajaid, enne sellele vastavalt rühmadesse jagades, kui edukad nad on olnud. Tuleb
uurida nende elulugu, arengut ja üldse kõike, mis on neile mõju avaldanud. See on kole
suur töö ja me ei tule sellega ise toime."
"Kes meie"?" küsisin mina, sest Andi rääkis sellest kõigest nii
kirglikult, et asi hakkas meid huvitama.
"Mina ja mu sõbrad, kes me seda masinat konstrueerime. Me oleme vaid
neljakesi."
"Millal teie masin valmis saab? Kas ma saan seda varsti kasutada oma võimete välja
selgitamiseks?"
"Ma usun, et varsti. Me peame saama! Ta on väga vajalik inimestele. Ta lahendab
selle küsimuse, mis seisab paljude inimeste ees, sest on veel palju inimesi, kes teevad
seda tööd, mis neile ei meeldi, mis on neile koguni vastumeelne."
Miks nad seda siis teevad?"
"Põhjusi on palju. Mõni saab sellest hilja aru, teisi sunnib kohusetunne, vastutus,
kolmandad hüppavad ühelt alalt teisele ega suuda kuidagi leida seda õiget. Neljandad
unistavad millestki, püüavad selle poole, kulutavad palju aega ja närve, nende
unistused aga ei täitu, sest neil ei jätku võimeid, ise nad aga sellest aru ei saa.
Meie Miku aitaks neid kõiki."
"MIKU?"
"Jah, nii me ta ristisime, olgugi, et ta veel päris valmis ei ole ... Ja tema
valmissaamist takistab veel üks asjaolu ..."
Andi vaikis ja vaatas mulle otsa ning ma mõistsin, et ta kõhkleb, kas on mulle mõtet
kõigest sellest rääkida, kas olen küllalt tark, et temast aru saada, ja ma noogutasin
talle julgustavalt. Andi jätkas:
"Meie seas on lõhenemine. Kaks meist neljast ei usu enam MIKUSSE. Nad arvavad, et me
ei saa teda iial valmis. Ja nüüd nad tahavad üle minna mingisuguste turuautomaatide
valmistamisele. Kujutad ette, need oleksid nagu telefoniaparaadid iga nurga peal, lase
kaks kopikat sisse ja automaat annab sulle nõu, kuidas koostada kõige otstarbekam ja
kosutavam lõunaeine menüü, mida õppida eksamiks, et vähemalt kolme kätte saada,
kuidas veeta puhkust, ja nii edasi. Ühesõnaga , kui sul on mingi mure või probleem
lahendada, jookse aga nurga peale, lase kaks kopikat automaati ja valmis vastus ongi
käes. Inimesel endal pole enam tarvis midagi mõelda."
"See on ju tore!" hüüdsin mina.
"Tore! See on .. tühine. Muidugi, ma ei ütle et selliseid automaate pole üldse
vaja, aga praegu, kui meil on käsil selline töö, ülemaailmse tähtsusega töö, mis
lahendaks kogu inimkonn ees seisva probleemi, kas pole see siis argpükslik, isegi
reeturlik jätta meid kahekesi ja tegelda nende turuautomaatidega."
"Võib-olla peavad nemad seda tähtsamaks," arvasin mina.
"Tähtsamaks!" pahvatas vennas vihaselt. "Kuidas saab see tähtsam olla?
Mis juttu sa ajad?!"
Me oleks veel võib-olla kaua arutanud teaduslikke probleeme, aga just siis, kui ma
tahtsin küsida, et kas MIKU võib öelda, kuidas päästa laev madalikult, kuulsime,
kuidas ema sammud lähenesid meie toa uksele, ja Andi kadus koos riietega nii kiiresti
teki alla, et ma ei märganudki, kas tal veel ka kingad jalas olid või ei.
A. Kivistik "MIKU" Eesti Raamat,
Tallinn 1970, pt. 3. |