RIIETUS, KORRALIKKUS JA TRADITSIOON.
Reimar Dänhardt
Liialdusi riietuses võisid endale lubada ainult need,
kellel oli palju raha ja kes ei pidanud endale kätetööga elatist teenima. Talupoegade,
sulaste ja päevaliste riietus jäi sajandite jooksul ikka samaks. See oli lihtne,
jämedakoeline ja praktiline, koosnes linasest särgist, lüheldastest pükstest,
sukkadest ja pasteldest. Lihtinimese riided ei olnud värviküllased nagu aadlikel ja
kaupmeeskonnal. Moodi ei määranud kunagi allasurutud ja ekspluateeritavate klasside
riietus. Moodne oli see, mida kandsid valitseva klassi esindajad, kuigi nende riietus,
nagu me eespool nägime, polnud alati kaugeltki alati otstarbekas ja maitsekas.
Ka tänapäeval pole moeriietus alati ilus ja praktiline. Oleks muidugi rumalus, kui me
oleksime moe vastu. Ainult et iga moega ei maksa kaasa minna. On olemas terve hulk
moeröögatusi, tänapäeval täpselt niisamuti nagu minevikus. Korralik riie on tähtsam
kui moodne. Korralik on niisugune riietus, mis on puhas ja milles ei ole auke. Mõni poiss
on uhke oma uue pulloveri üle, mille kohta ta oskab särava näoga öelda, kui kallis see
on ja kui palju parem nendest, mida klassikaaslased kannavad. Ta ainult ei ole märganud,
et selle suurepärase ekstrapulloveri rinnaesisel on näha eelmise söögi jälgi. Etem
oleks niisugune pullover, mida vanem vend on juba kandnud, kuid mis on puhas ja
plekkideta.
Kõrvalmärkus: riietega ei sobi kunagi kiidelda. Riietus pole mingi teene.
Kui mantlil, pükstel või pintsakul puudub mõni nööp, siis ei maksa süüdistada ema,
isa või vanaema. Kuidas niiti nõela taha panna ja kuidas nööpi ette õmmelda, selle
võib igaüks juba maast-madalast ära õppida. Igaüks, mitte üksnes tüdrukud.
Kes viksimata kingadega toast välja astub, ei kuulu just kõige korralikumate hulka.
Seejuures tekib küsimus: kes peab kingi viksima? Päkapikk? Ema? Elu on juba korduvalt
näidanud, et poisid ja tüdrukud saavad selle tööga suurepäraselt hakkama.
Riideharjad, nagu ütleb nende nimigi, pole saabaste jaoks. Nendega saab harjata plekke ja
tolmu riietelt, seelikutelt ja pükstelt. Kui tähelepanu riietel olevatele plekkidele
juhtida, öeldakse enamasti üsna imestunult ja üllatunult: ma ei näinud seda üldse.
Mõnikord ongi asi nii.
Olgu kuidas on, tuleb harjuda tähele panema, kas riided on puhtad ja korras. Enne kui
hommikul uksest välja tormata, peaks veel kord kiiresti kontrollima, kas kingad on puhtad
ja kas puhas taskurätik on taskus.
Puhas taskurätik? Igasugust taskurätikut võib kasutada, mõtlevad mõned poisid ja
tõmbavad häbenemata taskust rätiku, mida nad puhtaks peavad. Mõni, kes näeb, mis
taskust nähtavale tuleb, võib omanikule kaastunnet avaldada, sest ta pidas
taskurätikuks nimetatud riidetükki leinalooriks.
Tihti tuleb poiste taskutest lagedale veel palju muudki: üks korjab igat mõõtu naelu,
teine kivisid, kolmas vanu võtmeid. Traati läheb alati vaja, niisamuti nöörijuppi. Kes
teab, kus üks või teine asi ära kulub. On üsna mõttetu sellele vastu seista. Aga
võib-olla saab nõnda korraldada, et taskud aeg-ajalt siiski tühjendatakse.
Täiskasvanutel on enam-vähem kindlad reeglid ja
harjumused, mida teatud puhul selga panna. Isa ei saa frakis tööle minna, või ehk
ainult siis, kui ta on dirigent või kelner. Kõik oleksid kindlasti üllatunud, kui
õpetaja astuks hommikul klassi pikas õhtukleidis ja hakkaks koduülesandeid kontrollima.
Keegi ei tööta aias musta ülikonna ja valge särgiga ega pese pesu peokleidiga.
Musta ülikonnaga on muide erilised lood. Tänapäeval peetakse seda peorõivaks. Algselt
see nii ei olnud. Me juba rääksime riietumiseeskirjadest, mille eesmärgiks oli seisusi
välimuse järgi eraldada. Sellised määrused olid ka Prantsusmaal. Suure Prantsuse
kodanliku revolutsiooni ajal 1789. aastal kutsus prantsusmaa kuningas kokku põhiliste
seisuste esindajad. Esimene seisus olid vaimulikud, teise seisusse kuulusid aadlikud ja
kolmanda seisuse moodustasid linnakodanikud. Iga seisus pidi kandma teatud riietust.
Esimesel seisusel olid valged või lillad siidmantlid, teine seisus tohtis end ehtida
sulega kübarate, pitside ja kuldsete revääridega. Kolmanda seisuse esindajatele oli
ette nähtud lihtne must ülikond. Juba väliselt pidi näha olema, et kolmandale
seisusele ei omistatud kuigi suurt tähtsust. Aasta 1789 oli aga, nagu juba mainitud,
suure kodanliku revolutsioon aasta. Kolmanda seisuse esindajad ei mõelnudki esineda
alandlikult ja tagasihoidlikult mustades ülikondades. Pärast seda, kui kuningas oli
koosoleku avanud ja istet võttis, panid aadlikud endale mütsid pähe. See oli nende
privileeg. Kolmanda seisuse esindajad toimisid seekord samuti. Nad ei mõelnudki kuninga
kõnet kuulata põlvili, nagu õigupoolest nendelt nõuti. Kolmas seisus kuulutas lõpuks
välja rahvakoosoleku. Paljude teiste tähtsate asjade kõrval võeti seal vastu ka otsus
kaotada kõik seisuserõivad. Mis varemalt oli mõeldud alandamisena, see sai nüüd esile
tõstetud: mustast ülikonnast sai linnakodanike peorõivas.
Nii nagu musta ülikonnaga, niisamuti ka pikkade pükstega seostuvad edumeelsed
traditsioonid. Õukonnamood nõudis põlvpükse. Prantsuse keeles nimetati neid culotte
(loe: külott). Töölised ja väikekodanlased kandsid pikki torupükse, mis
sarnasesid umbes meie pikkade pükstega. Kuna nad käisid ringi ilma culotte'ideta,
siis kutsuti neid sansculotte - ilma põlvpüksteta.
Pükste järgi hakati sanskülottideks nimetama ka väikekodanlasi ja lihtrahvast. Nemad
olidki prantsuse revolutsiooni edasiviiv jõud.
R. Dänhardt. Paar takti taktist. - Tallinn: EESTI
RAAMAT.1982 - Lk. 69-72. |