Raha kasutamine kohalikus omavalitsuses
IV klassis, mil laste ühiskonnapilt hakkab
omandama realistlikke jooni, võib juba rääkida ka ühisrahast. (tegu
on rahva rahaga, mille kasutamine olgu avalik).
Kodanikukasvatuse seisukohast on mõttekas siduda rahaprobleemid
märksa laiema sotsiaalse kontekstiga. Alljärgnevalt anname nõu, kuidas seletada lastele
demokraatliku ühiskonna edu kahte olulist tingimust.
Esimene neist rõhutab, et ilma hästi töötava kohaliku
omavalitsuse süsteemita ei saa riik kui tervik olla edukas. Õiguste laienedes laienevad
ka linna- ja vallavalitsuste kohustused kohaliku elu korraldamiseks. On ütlematagi selge,
et ükski otsus ega idee ei maksa midagi, kui pole raha selle elluviimiseks. Selge on
seegi, et tihtipeale määrab kogukonna heaolu mitte raha hulk, vaid raha kasutamine.
Niisiis sobib üheks käsitletavaks teemaks "Raha
kasutamine kohalikus omavalitsuses, st. linnas või külas".
Mida ette võtta?
Korraldage jalutuskäik kodukohas ja otsige,
kus ühisraha kasutatakse.
Õpetage lapsi nägema pooleliolevaid ehitisi (need vajavad ühekorraga
suurt rahasummat) ning neid hooneid ja rajatisi, mis nõuavad hooldamiseks raha korraga
küll vähem, kuid see-eest pidevalt (koolihooned, tänavad, haljasalad,bussipeatused
jne.).
IV klassi lastega arutage, kuidas raha saada ja kuidas kulutusi
vähendada.
Leidke selliseid mooduseid, kus just laste tegutsemine olukorda
mõjutab.
Turumajanduse keskkonnas peab igaüks juhinduma reeglitest:
1. Minu säästlik ja korralik käitumine aitab säästa meie ühist
raha.
2.Kui ma ei sodi ega lõhu, vaid hoian kooliümbruse ja mänguväljaku ise korras, jääb
rohkem raha ka uute asjade soetamiseks.
3. Raha ühiste ettevõtmiste tarbeks võime nt. heategevusürituste ja -kontsertidega ka
ise teenida.
JOONISTAMISEKS:
Joonista sellise linna/asula plaan, kus sa tahaksid elada. Mis seal peaks olema?
"Kuidas seletada ühiskonda" Anu Toots
Tallinn Koolibri 1996 |