Vana-Rooma arhitektuur
Albu Põhikool 2001
Roomlastele olid otseseks eeskujuks
etruskide ehitised. Nii etruskide kui ka roomlaste varases arhitektuuris
valitses lihtne templitüüp, mille üksikosad meenutasid kreeka templit, kuigi selle
proportsioonid olid teistsugused. Hoone asetses kõrgel alusel ja ta viilkatus
oli järsem kui kreeka templitel. Hoone ees oli lahtine koda, mida kattev katus
toetus hõredalt asetsevatele sammastele.
Arhitektuuri arengule said määravaks
ehitustehnilised uuendused, eriti lubjamördi laiaulatuslik kasutuselevõtt. Koos
sellega muutusid valitsevaks uued konstruktsioonid, millest tähtsaimad on
kaared, võlvid ja kuplid. Kõigi nende algeid võis kohata juba Vanade Idamaade
arhitektuuris, samuti etruskidel, kuid järjekindlat rakendust leidsid nad alles
Roomas. Kaart kasutati seintes olevate avade (uste, akende) katmiseks – selle
lihtsaim vorm on poolringikujuline kivirida. Võlvi võib lihtsustatult ette
kujutada kui üksteise taha ehitatud kaarte rida – tulemuseks on nn.
silindervõlv, millega saab katta nelinurkset ruumi. Ümmarguse ruumi puhul
kasutati poolkerakujulist kuplit.
Sellise konstruktsiooni juures tekkisid
suured tühjad pinnad seintel, võlvidel ja kuplitel. Nende liigendamiseks ja
elustamiseks kasutati kreeka arhitektuurist tuntud detaile – sambaid,
poolsambaid, pilastreid (neljatahulisi poolsambaid) jne., millel polnud aga
enam olulist kandvat osa. Isegi kivist võlvid või kuplid dekoreeriti
kassettidega, mis pärinesid kreeka templite lamedatelt puulagedelt – näiteks
kuulsaimas roomlaste kuppelehitises Panteonis. Panteon – kõikidele
jumalatele pühendatud tempel – oli uut tüüpi ehitis, kus tähtsaim polnud mitte
välis-, vaid sisevaade.
Panteoni hiiglaslik 43,5 meetri kõrgune
kuppel katab 43,5-meetrise läbimõõduga ümmargust ruumi. Võrreldes kreeka
arhitektuuriga torkab peale muu silma ka see, et Roomas olid ehitise üksikosad
allutatud tervikule, neil polnud nii iseseisvat tähendust nagu kreeka templi
detailidel.
Roomlaste tähtsaim ehitusmaterjal oli
põletatud tellis. Kindla kuju ja mõõtmetega tellis sobis roomlaste hiigelriigis
hästi. Tellistest oli võimalik ehitada ühte tüüpi ehitisi riigi kõigis osades,
ka seal, kus looduslikku kivi ei leidunud. Tellismüür oli odav ja lihtne
ehitada ning ta nagu väljendas Rooma riigi ühtsust. Massiivsed tellisseinad
kaeti vajaduse korral väärtuslikumast materjalist (nt. marmorist) voodriga.
Püüe dekoratiivse toreduse ja paraadlikkuse poole kasvas pärast keisririigi
kehtestamist.
Järjest enam jõudeelule kalduva vabade hulga
lõbustamiseks lasksid keisrid ehitada teatri- ja tsirkusehooneid,
millest kuulsaim on Roomas asuv Colosseum. See ovaalse põhiplaaniga
ehitis on väljastpoolt neljakorruseline. Kolm alumist korrust koosnevad
kaarteridadest (arkaadidest), neljanda korruse seinapind on liigendatud
pilastritega. Kaarte vahele on paigutatud poolsambad, mis alumisel korrusel on
dooria, teisel joonia ja kolmandal korrusel korintose stiilis. Sambastiilide
niisugune jaotus näitab, et rooma arhitektid pidasid silmas kandvate ja
kantavate osade vahekorda. Alumise korruse poolsambad, mis näivalt kannavad
kogu ehitist, on kõige massiivsemad ja rangemad, kolmas korrus on aga kõige
kergema ja elegantsema stiili päralt. Ometi on säärane sammaste valik üksnes
konstruktiivse loogika näitlemine, sest tegelikult pole ei alumise ega ülemise
korruse poolsammastel mingit konstruktiivset osa.
Suure ühiskondliku tähtsusega asutusteks
Roomas olid saunad, nn. termid. Nende ülesanded olid aga hoopis laiemad
kui tänapäeva saunadel. Peale mitmesuguste pesemis-, massaa˛i- ja
higistamisruumide ning basseinide olid siin saalid, kus võis kohtuda
tuttavatega, jalutada, vestelda ning isegi koosolekuid pidada. Et oma
rahututele alamatele meeldida püüdsid keisrid üksteise võidu terme ehitada.
Termide sisekujunduseks ja viimistluseks kasutati kõige kallimaid materjale.
Kuulsad olid näiteks Caracalla termid Roomas.
Triumfikaar oli ilma praktilise ülesandeta
ehitis, mitte hoone, vaid monument. Triumfikaar kujutas endast massiivset
müüritahukat, milles oli 1 või 3 ümarkaarelist väravaava. Dekoreerimiseks
kasutati sambaid, poolsambaid, pilastreid, viile, skulptuure (põhiliselt
reljeefe) jne. Seina ülaosa oli sageli eraldatud karniisiga. Seda poolkorrust
nimetati atikaks.
Roomlastel õnnestus hästi suurte arhitektuuriliste
ansamblite kujundamine. Kuulsad on väljakud (foorumid) paljudes Rooma
impeeriumi linnades , eelkõige muidugi Rooma linna foorumid. Suurejoonelised
olid ka rooma arhitektide kavandatud teed, sillad, veejuhtmed jne.,
millest mõned on veel tänapäevalgi kasutatavad. Roomlaste insener-tehnilised
oskused olid sellised, et pärast Rooma riigi langemist möödus üle tuhande
aasta, enne kui Euroopas jõuti roomlaste taseme lähedalegi. Eeskujulik oli ka
Rooma linnade heakorrastus – tänavad olid sillutatud suurte kiviplaatidega,
majades oli veevärk, keskküte (kuuma õhuga) ja kanalisatsioon. Roomaaegseid
ehitisi või nende jäänuseid leidub tänapäeva Itaalias, Lõuna-Prantsusmaal,
Põhja-Aafrikas ja mujal.
Linnaehitust tervikuna on lõige parem tundma
õppida Pompeji ja Herculaneumi varemete põhjal. Need Vesuuvi
tulemäe jalamil asuvad linnad mattusid aastal 79 pKr tuha ja laava alla ning
konserveerusid peaaegu tervetena paljudeks sajanditeks. 18. saj. alustati nende
väljakaevamist. Tulemuseks on võrdlemisi täielik pilt selleaegse väikelinna
üldilmest, eluolust ja ka kunstist.
Kasutatud
kirjandus: “Üldine kunstiajalugu” Jaak Kangilaski 1997 lk. 71-75