VII klassi
bioloogia ainekava
Koostas Tartu Emajõe Kooli bioloogiaõpetaja Pille Kõiv
Elu tunnused
Teema käsitleb elu tunnuseid; eluslooduse erinevust
elutust; eluslooduse liigituse põhiseisukohti ja organismide peamisi eluavaldusi.
Nädal |
Teema |
Mõisted |
Oskused ja
kasutamine igapäeva elus |
Praktilised tööd,
vaatlused, näitkatsed |
1 |
Eluslooduse erinevus
elutust |
Bioloogia,
süstemaatika, liik |
|
|
1 |
Eluavaldused |
Rakk, suguline ja
mittesuguline paljunemine, otsene ja moondega areng |
|
|
Taimed meie ümber
Töölehti MIKSIKEsest: Taimed ja
kliima
Teema käsitleb õistaimi, nende organeid ja
ülesandeid, samuti õistaimede paljunemist ja arengut; paljasseemnetaimede erinevusi
võrreldes õistaimedega, nende paljunemise ja arengu iseärasusi; sõnajalgtaimede
võrdlust paljasseemne- ja õistaimedega; sammaltaimi; taimede tähtsust loodusese ja
inimese elus.
Nädal |
Teema |
Mõisted |
Oskused ja
kasutamine igapäeva elus |
Praktilised tööd,
vaatlused, näitkatsed |
2 |
Õistaimede ehitus;
juur |
Õistaimed; juur,
juurestik, peajuur, külgjuured, sammasjuurestik, narmasjuurestik; juurekübar,
kasvukuhik, kasvuvööde, imevvööde, juurekarvad; külgjuured, lisajuured, tugijuured,
säilitusjuured, tõmbejuured, ronijuured, õhujuured |
Kuidas võidelda
erinevate umbrohtude vastu ja kuidas säilitada toiduks kasutatavaid juuremuudendeid. |
Sammasjuurestiku ja
narmasjuurestiku ning erinevate juurmuudendite vaatlus ja võrdlemine. |
3 |
Võsu ja selle
muudendid |
Võsu, sõlm
sõlmevahe, pung; risoom, mugul, sibul |
Maa-aluste võsu
muudendite kasutamise võimalusi. |
Mugula ja sibula
vaatlus ning võrdlemine |
4 |
Leht - taime
toitumisorgan |
Lehelaba, leheroots,
leherood; liit- ja lihtlehed |
. |
Erineva roodumisega
lehtede kogumine. |
5 |
Mis on fotosüntees? |
Fotosüntees,
hingamine, orgaanilised ained |
Toataimede paigutamine
korteri erinevatesse tubadesse. |
|
5 |
Milleks kasutab inimene
lehti? |
|
Lehtede kasutamise
võimalused igapäevaelus. |
|
6 |
Vars kui keskne
taimeorgan |
Rohttaim, põõsas, puu |
|
Rohtunud ja puitunud
varte võrdlus. |
7 |
Mida saab varrest? |
|
Varte kasutamise
võimalusi igapäevaelus. |
|
8 |
Õistaimede
paljunemine; vegetatiivne paljunemine |
Võsundid,
koekultuurimeetod |
Kuidas paljundada ajas
kasvavaid tavalisemaid taimi? |
|
8 |
Õis ja selle ehitus |
Õie osad; õisik;
mõlemasugulised, ühesugulised, kahekojalised, ühekojalised |
|
|
9 |
Õied inimese elus |
|
Õite kasutamise
võimalusi igapäevaelus. |
|
10 |
Tolmlemine ja
viljastumine |
Tolmlemine,
viljastumine; Isetolmlemine, võõrtolmlemine; putuktolmlemine, tuultolmlemine |
Mesilased ja
mesi. Allergia tuultolmlejate taimede suhtes. |
|
11 |
Vili |
Lihak- ja kuivvili,
avavili , sulgvili; koguvili; paiskvili |
Eksootiliste viljade
kasutamine toiduks |
Erinevate viljade
ehitusega tutvumine |
11 |
Seeme |
Kaheiduleheline,
üheiduleheline; idujuur, iduvars, idupung |
|
Seemnete idandamine |
12 |
Milleks vajame seemneid
ja vilju? |
|
Seemnete ja viljade
kasutamine igapäevaelus |
|
12 |
Paljasseemne-taimed |
Marikäbi |
Okaspuude kasutamine
igapäevaelus |
Kuuse- ja männikäbi
vaatlus ja võrdlus |
13 |
Sõnajalgtaimed |
Eosed |
"Sõnajala
õied" |
|
14 |
Sammaltaimed |
Risoidid |
Turba kasutamine
igapäevaelus |
Erinevate sammalde
vaatlus |
15 |
Taimed looduses ja
inimese elus |
Kooslus, elupaik |
|
|
Selgroogsed loomad
Töölehti MIKSIKEsest Selgroogsed loomad, Kooselu
Teema käsitleb luulise skeletiga loomorganisme: kalu,
kahepaikseid, roomajaid, linde ja imetajaid. Õpitakse tundma nende välis- ja
siseehitust, sigimist ja selle iseärasusi; eluviiside ning eluvormide mitmekesisust ning
kohastumisi; loomade tähtsust looduses ja inimese elus.
Nädal |
Teema |
Mõisted |
Oskused ja
kasutamine igapäeva elus |
Praktilised tööd,
vaatlused, näitkatsed |
16 |
Kalad; välis- ja
siseehitus |
Soomused, lõpusekaas,
lõpused; uimed, küljejoon, luustik; venoosne- ja arteriaalne veri; seemne- ja
munasarjad; lahksuguline; kõigusoojane |
Kalamaksaõli, punane
ja must kalamari; parasiitussid, |
Kala luustiku
vaatlemine; kala siseehitusega tutvumine. |
16 |
Kalade sigimine ja
areng |
Kehaväline
viljastamine; koelmu, maimud |
Kalapüük ja sellega
seotud seadused |
|
17 |
Kalade mitmekesisus |
|
Akvaariumikalad |
|
18 |
Kahepaiksed; välis- ja
siseehitus |
Ujunahk; kloaak |
|
Eestis levivate konnade
häälitsuste kuulamine |
19 |
Kahepaiksete sigimine
ja areng |
Kudu; kulles |
|
|
19 |
Kahepaiksete eluviis ja
mitmekesisus |
|
Kahepaiksete kasulikkus
koduajas |
|
20 |
Roomajad; välis- ja
siseehitus |
Mürgihambad;
siuglemine |
Kuidas aidata inimest,
keda on hammustanud rästik? |
|
20 |
Roomajate sigimine ja
areng |
Kehasisene
viljastamine; nahkkest |
|
|
21 |
Roomajate mitmekesisus |
|
Kilpkonnade kasvatamine
kodus |
|
22 |
Linnud; välis- ja
siseehitus |
Kattesuled, udusuled,
hoosuled; pugu, lihasmagu ja näärmemagu; õhukotid; püsisoojane |
Lindude toitmise
iseärasused; sulgede kasutamine |
Tuvi luustiku vaatlus |
23 |
Lindude sigimine ja
areng |
Pesitsusperiood;
pesahoidja ja pesahülgaja; pesaparasitism |
|
Muna ehituse vaatlus |
24 |
Lindude mitmekesisus |
Sõudelend, rappelend,
purilend |
Kanaari linnud ja
papagoid kodus |
Eestis levivate lindude
laulu kuulamine |
25 |
Lindude elupaigaline
levik ja ränne |
Paigalind, hulgulind,
rändlind |
Lindude toitmine talvel |
|
26 |
Imetajad: välis- ja
siseehitus |
Karvkate, pealiskarv ja
villkarv; lõike- silma- ja purihambad, kiskhambad; suuraju; sise-, kesk- ja väliskõrv |
|
Roti luustiku
vaatlus; põdra ülalõualuu ja hammaste vaatlus |
27 |
Imetajate sigimine ja
areng |
Jooksuaeg; tiinus;
imetamisperiood |
|
|
27 |
Imetajate mitmekesisus
ja eluviis |
Alamimetaja,
pärisimetaja; taimtoiduline, loomtoiduline, putuktoiduline, segatoiduline; talveuni,
talveuinak |
Lemmikloomade pidamine
kodus |
|
28 |
Loomad looduses ja
inimese elus |
|
|
|
Inimese ainevahetus
Töölehti MIKSIKEsest "Inimese
anatoomia", "Selgrootud
ja selgroogsed"
Teema käsitleb inimese aine- ja energiavahetust;
toitumistavasid ja -harjumisi; toidu- ja toitaineid; seedeelundkonna ehitust ja talitlust;
erituselundkonda ja selle talitlust; seedeelundkonna nakkavaid ja mittenakkavaid haigusi
ning nende vältimise võimalusi.
Nädal |
Teema |
Mõisted |
Oskused, kasutamine
igapäeva elus |
Praktilised tööd,
vaatlused, näitkatsed |
29 |
Mis on ainevahetus? |
Ainevahetus, seedimine;
sünteesireaktsioon, lõhustamisreaktsioon, ensüüm |
|
|
29 |
Toiduained ja toitained |
Toiduained; toitained,
süsivesikud, rasvad, valgud, vitamiinid, mineraalained |
Menüü koostamine |
|
30 |
Seedeelund-konna ehitus |
Hambaemail,
kaksteistsõrmiksool, soolehatt |
Hammaste tervishoid,
närimiskummid Orbit ja Dirol |
Inimese siseehitust
kujutava mulaai vaatlus |
31 |
Seedenäärmete ja
ensüümide talitlus |
Amülaas, pepsiin,
lipaas; sapipõis, kõhunääre |
|
Inimese siseehitust
kujutava mulaai vaatlus |
32 |
Toitainete imendumine |
Vere- ja lümfiringe,
lümf; veresuhkur |
|
|
33 |
Erituselundid ja
jääkainete eemaldamine |
Neerud, neerukehake,
neerutoruke, neeruvaagen, uriin; higinäärmed, higi |
Saun ja selle tähtsus |
Inimese siseehitust
kujutava mulaai vaatlus |
34 |
Tervislik toitumine |
Segatoit, kiudained;
toidu kalorsus, toitainete norm |
Tervislik toitumine |
|
35 |
Toitumise väärnähud |
Paastumine, nälgimine,
dieet |
Dieedi ja näljutamine |
|
36 |
Seedeelund-konna
haigused |
Düsenteeria,
parasiitussid, lamblia |
Seedehaiguste
vältimine |
|
Inimese areng
Töölehti MIKSIKEsest: "Uue
elu sünd"
Teema käsitleb inimese individuaalse arengu etappe
viljastumisest surmani; mehe ja naise suguelundkonna ehitust ja talitlust; viljastumist
ning selle vältimist; suguhaigusi ja nende profülaktikat; raseduse kulgu ja sünnitust.
Nädal |
Teema |
Mõisted |
Oskused, kasutamine
igapäeva elus |
Praktilised tööd,
vaatlused, näitkatsed |
37 |
Inimese areng sünnist
surmani |
Imikuiga, vastsündinu,
murdeiga, noorukiiga, täiskasvanuiga; menstruatsioon, pollutsioon |
|
|
38 |
Mehe suguelundite
ehitus ja talitlus |
Munandid,
spermatosoidid, sperma; meessuguhormoonid, |
Hügieen |
Inimese siseehitust
kujutava mulaai vaatlus |
39 |
Naise suguelundite
ehitus ja talitlus |
Munasari, emakas,
munarakud; naissuguhormoonid; ovulatsioon |
Hügieen |
Inimese siseehitust
kujutava mulaai vaatlus |
40 |
Viljastumine inimesel
Inimese looteline areng
Viljastumise ja suguhaiguse vältimine |
Viljastumine; viljatus
Rakukobar, idulane, loode; platsenta, nabanöör;
abort, sünnitus.
Rasestumisvastased vahendid; tripper, süüfilis, herpes, AIDS |
Rasedus Rasestumisvastased vahendid |
Õppefilm "Siimu
sünd" |
Õpitulemused
Õpilane teab:
- elu tunnuseid ja organisatsioonitasemeid;
- raku üldist ehitust ja talitlust;
- organismide ehitust, peamisi talitluslikke protsesse ja elutegevuse iseärasusi;
- tuntumaid organismirühmi;
- seoseid ja erinevusi organismirühmade vahel;
- organismide ja keskkonna vastastikuseid seoseid;
- tervislikke eluviise.
Õpilane oskab:
- eristada elusat elutust;
- ära tunda õpitud bioloogilisi liike;
- joonistelt ära tunda organismide elundeid ja elundkondi, selgitada nende ehituse ja
talitluse vahelisi seoseid;
- selgitada seoseid organismide ja keskkonna vahel;
- järgida tervisliku ja säästliku eluviisi põhimõtteid;
- rakendada bioloogiatundides omandatud teadmisi ja seostada neid teistest teabeallikatest
saadutega;
- kasutada luupi, mikroskoopi ja teisi bioloogias enamkasutatavaid vahendeid;
- planeerida ja teha lihtsamaid bioloogilisi katseid;
- teha vaatlusi, vormistada tulemusi ja esitada neid suuliselt ja kirjalikult;
- orienteeruda õpikus ja teatmeteostes, töötada teksti ja joonistega, kasutada
määrajaid;
- leida vajalikku bioloogiaalast infot kirjandusest, kasutades usaldusväärseid allikaid.
Kirjandus
M. Martin, U. Kokassaar, M. Toom, Bioloogia VII
klassile. 1997, 254
J. Kiili jt., Kahepaiksed ja roomajad. 1996, 214
A. Kirk, Eesti imetajad. 1990, 71
E. Kumari, Eesti lindude välimääraja. 1984, 200
V. Lilleleht, Eesti punane raamat. 1998, 150
N. Mikelsaar, Eesti NSV kalad. 1984, 432 |