4. klassi emakeele ainekava
|
Õppesisu Kommunikatiivsed oskused. Tegevused Pantomiim ja rollimängud; improvisatsioonid, nuku- ja lastenäidendite lavastamine. Süveneva raskusastmega tekstide kuulamine (raadio, televisioon, video, vahetu suuline esinemine). Pikemate ja komplitseeritumate jutustavate ning kirjeldavate tekstide lugemine; töö kuuldud ja loetud tekstiga (nt. küsimuste esitamine, arutlemine). Suhtlemine eri olukordades: ametiasutused (nt. postkontor, pank); vestlus eri partneritega (nt. sõbraga, täiskasvanuga, rühmas). Intervjuu. Suhtlusetikett. Infoedastus kõnes ja kirjas. Töö erinevate teabe- ja tarbetekstidega. Jutustavate, kirjeldavate ja arvamustekstide kirjutamine; kirja, fantaasia, iseloomustuse, dialoogi kirjutamine. Teksti põhjal kirjutamine (nt. sellele alguse või lõpu lisamine, teksti jäljendamine). Seina- ja laualehtede koostamine. Lugemis- ja kirjutamistehnika treening. Teksti adekvaatne lugemine. Tekstide kirjutamine ja lugemine kui protsess. Teksti kavandamine, eeltööd, lugemine/kirjutamine, viimistlemine, kontrollimine, puhtand. Töö raamatukogus: vajaliku info leidmine, teatmeteoste kasutamine. Keeleteadmised Kõrvalekalded häälikupikkuse ja kaashäälikuühendi märkimise põhireeglitest. Tähestikjärjestus. Väit-, küsi- ja käsklause. Lihtlause. Alus ja öeldis. Lihtlause laiendamine. Koondlause. Liitlause. Sidesõnad ja kirjavahemärgid: et, sest, kuid, aga, vaid; ja, ning, ega, ehk, või. Koma siduvate sõnade kes, kelle, mis, mida jne. ees. Otsekõne. Sõnavara: liitsõnad, võõrsõnad, laensõnad, mitmetähenduslikud sõnad, sünonüümid. Suur algustäht: koha- ja isikunimed, ajalehed. Pealkirjad. Sõnaliigid. Tegusõnad. Olevik, minevik ja tulevik; pööramine ainsuses ja mitmuses. Nimi-, omadussõnad. Veaohtlikud kokku- ja lahkukirjutamise juhud. Õpitulemused 4. klassi lõpetaja tunneb lauses ära tegevust, selle osalisi ning asjaolusid tähistavad keeleüksused ja teab nendevahelisi seoseid; tunneb nimi-, omadus- ja tegusõnu, oskab tegusõnu pöörata; tunneb lausete suhtluseesmärke; teab, kuidas väljendatakse otsesust ja kaudsust, tunneb ära autori- ja tegelaskõne piirid; tunneb võõrhäälikuid ja võõrsõnade muid tunnuseid; tunneb suulise ja kirjaliku suhtlemise erinevusi; eristab kunstilisi, teabe- ja tarbetekste; oskab lauseid arusaadavaks tekstiks siduda; oskab vormistada lausete suhtluseesmärke; oskab leida sünonüüme ja neid tekstis kasutada; teab võõrsõnu õpitu piires, oskab neid õigesti kasutada ja omasõnaga sobivalt vaheldada; oskab kasutada koma; järgib oma tekstis põhilisi ortograafiareegleid; oskab suhelda nii eakaaslaste, nooremate laste kui ka täiskasvanutega; oskab jutustada ja kirjutada sündmusest, kirjeldada ja väljendada oma arvamust, anda infot edasi selgelt ja ühemõtteliselt; oskab esitada kunstilisi tekste ning väljendada nendega seoses oma arvamusi ja muljeid; loeb raskusteta; oskab kuuldut ja loetut rakendada, tekstidest vajalikku infot hankida; valdab kirjutamisprotsessi põhilisi etappe (teksti kavandamine, teksti kirjutamine, teksti viimistlemine); oskab võrrelda enese ja kaaslaste kirjanduslikke katsetusi jm. kirjatöid; oskab kasutada koolisõnastikke jt. teatmeteoseid; oskab raamatukogust leida vajalikku materjali. |