3. klassi emakeele ainekava
|
Õppesisu Kommunikatiivsed oskused. Tegevused Lugema ja kirjutama õppimine. Õige hääldus kõnelemisel ja lugemisel. Häälega ja endamisi lugemine. Mängud, mis põhinevad suulisel kõnel ja kehakeelel; laulumängud, rütmiline liikumine, matkimis- ja lavastusmängud. Jutustatava ja etteloetava kuulamine. Raamatute lugemine ja vaatamine. Lastesaadete kuulamine, vaatamine. Elamuste ja kujutluste väljendamine käelises tegevuses (joonistamine, meisterdamine), mängus ja sõnalises vormis. Suhtlemine argiolukorras: kauplus, tänav, kodu - kool, täiskasvanu - sõber, telefon, külaline. Läbielatust jutustamine. Jutustavate ja kirjeldavate tekstide lugemine, loetu üle arutlemine, selle kohta küsimuste esitamine. Luuletuste lugemine; tarbe- ja sõnamänguliste tekstide lugemine, dramatiseeringute lugemine ositi. Sündmusest kirjutamine; isiku, eseme kirjeldamine. Raamatute, lauamängude jm. mänguvahendite koostamine ühistööna; näituste, laualehtede ja seinalehtede koostamine. Lugemise ja kirjutamise kavastamine, eesmärgistamine, kavandamine, liigendamine. Kirjatehnika. Kirjatöö välimus. Tutvumine kooliraamatukoguga. Keeleteadmised Häälik ja täht. Täis- ja kaashäälik. Tähestik. Häälikupikkuse ja kaashäälikuühendi märkimine. Asi, omadus ja tegevus sõnaga tähistatavana. Kes ja mis. Sõna, silp, liitsõna; poolitamine. Nimi: suur algustäht. Üks ja mitu. Tekstid Rahvalaul - eeskätt folkloorne lastelaul ja laulumäng. Veste. Rahvajutt: muinasjutt, muistend, pajatus, nali. Mõistatus, vanasõna. Kunstmuinasjutt, värssmuinasjutt, tõsielujutt, luuletus, näidend. Koomiksid jt. pildisarjad. Multifilm. Film. Omalooming. Tarbetekstid. Õpitulemused 3. klassi lõpetaja tunneb õpitud keelemõisteid; eristab juttu, luuletust, mõistatust, teadet, kirja; eristab teksti osi (väide, küsimus, käsk, palve, keeld jm.); teab õppekirjanduse ja ettelugemise põhjal mõnd tähtsamat eesti ja väliskirjanikku; teab Eestis väljaantavaid lasteajakirju; loeb õpitud tekste sujuvalt ja selgelt; tuleb toime talle vajalike õppe- ja ilukirjanduse ning tarbetekstidega; loeb ja mõistab erinevaid tekste ja nende otstarvet; suudab valida enesele huvipakkuvat ja jõukohast raamatut ning otsustada selle arusaadavuse ja meeldivuse üle; on omandanud kirjatehnilise vilumuse; suudab oma mõtteid kirja panna, kasutades õpitud reegleid (nimede õigekiri, häälikupikkuse märkimine, häälikuühendite ja liitsõna kirjaviis, lausepiiri tunnetamine ja kirjavahemärgid); kontrollib oma teksti arusaadavust ja õigsust; jutustab arusaadavalt ja selgelt enesega juhtunust; kuulab tähelepanelikult eakohast teksti, saab sellest aru ja toimib vajaduse korral saadud sõnumi kohaselt; annab arusaadavalt edasi õppeteksti, kirjanduspala, pildiraamatu, filmi jms. sisu; oskab tekstidest välja tuua olulist; oskab käituda igapäevastes suhtlusolukordades nii koolis, kodus kui mujal (palumine, küsimine, keeldumine, selgitamine jms.); oskab loetu ja kuuldu kohta sõna võtta nii suuliselt kui ka kirjalikult (eakohases vormis lugemispäevik, märkmed vm. kirjatöö); kasutab raamatukogu. Lühidalt: määrata ja kirja panna kõikide häälikute kolme
pikkust, |