Emakeele ainekava
5. klass
|
Sisu |
Kommunikatiivsed oskused.
Tegevused |
Tekstiõpetus |
Soovitavad raamatud |
S
E
P
T
E
M
B
E
R |
Keel suhtlusvahendina. Kõne. Kiri.
Häälikuõpetus.
Täis- ja kaashäälikud. Helilised ja helitud häälikud.
Silp ja silbitamine.
Tähestik. Võõrtähed.
Teatmeteoste kasutamine (ÕS) ortograafiaküsimuste lahendamisel.
|
Tekstide kuulamine
(raadio, televisioon, video, vahetu suuline esinemine).
Pikemate ja komplitseeritumate jutustavate ning kirjeldavate tekstide lugemine; töö
kuuldud ja loetud tekstiga (nt. küsimuste esitamine, arutlemine). |
Kirjandi teema ja pealkiri. |
Christine Pullein - Thompson
"Kodu Jessiele"
S. Olsson, A. Jakobsson "Berti päevik"
|
O
K
T
O
O
B
E
R |
Häälikute märkimine kirjas.
H sõna alguses.
I ja j , v, hv või f -i õigekirjutus jne.
ÕS-i kasutamine.
|
Seina- ja
laualehtede koostamine. Lugemis- ja
kirjutamistehnika treening. |
Kirjandi materjali kogumine |
J.Brezchwa
" Pan Kleksi akadeemia"
I. Ionescu "Kristallmehike" |
N
O
V
E
M
B
E
R |
Häälikute pikkus (sulghäälikute pikkus, ühesilbiliste sõnade erandlik
õigekirjutus).
Häälikuühend. |
Infoedastus kõnes ja kirjas.
Töö erinevate teabe- ja tarbetekstidega. |
Kirjandi materjali
süstematiseerimine. |
D. Normet
" Lõvi ja lohe"
J. Parijõgi "Jutte"
H. Jõgisalu
"Maaleib" |
D
E
T
S
E
M
B
E
R |
Häälikuühend. Diftong.
Kaashäälikuühend.
Ülipika kaashäälikuühendi ja liitsõna piiril tekkivate kaashäälikuühendite
ortograafia.
Liiteliste sõnade moodustamine.
ki- ja gi- liide, selle õigekirjutus. |
Pantomiim ja rollimängud;
improvisatsioonid, nuku- ja lastenäidendite lavastamine.
|
Jutustav kirjand. |
E. Raud Kalevipoeg" Teiste rahvaste eeposte ümberjutustused:
"Gilgames",
"Beowulf"
"Haiavata" jt |
J
A
A
N
U
A
R |
K, p, t s- i kõrval, b, d, g, 3.
silbi alguses helilise hääliku järel.
Sõnaõpetus. Sõna ja selle tähendus.
Liitsõnad, liidetega sõnad. Laensõnad. Võõrsõnad. Mitmetähenduslikud sõnad.
Sünonüümid. Antonüümid.
|
Suhtlemine eri
olukordades: ametiasutused (nt. postkontor, pank); vestlus eri partneritega (nt. sõbraga,
täiskasvanuga, rühmas).
Intervjuu.Lugemis- ja
kirjutamistehnika treening. |
Kirjeldav kirjand. |
J. Sarapuu
"Uru kummalised seiklused muistses Eestis" |
V
E
E
B
R
U
A
R |
Sõna tähenduse sõltuvus kokku-
ja lahkukirjutamisest. Suur ja väike algustäht.
Jutumärkide kasutamine.
Lauseõpetus.
Väit-, küsi- ja käsklause.
Lihtlause. Alus ja öeldis.
|
Tekstide
kirjutamine ja lugemine kui protsess. Teksti kavandamine, eeltööd, lugemine/kirjutamine,
viimistlemine, kontrollimine, puhtand. |
Arutlev kirjand. |
O. Arderi luuletusi O. Luts "Nukitsamees" |
M
Ä
R
T
S |
Lihtlause laiendamine.
Täiend. Sihitis. Määrus.
Koondlause.
Sidesõnad või, ehk, ja, ega koondlauses.
Kordame kaashäälikuühendi õigekirja. |
Töö raamatukogus: vajaliku info
leidmine, teatmeteoste kasutamine. |
Kirjandusteose tegelaste
iseloomustus. |
G. Durell"Minu pere ja muud
loomad", "Loomaaed saarel" H. Runneli
luulet
K. Kanguri luulet
|
A
P
R
I
L
L |
Liitlause. Koma liitlauses. Koma
siduvate sõnade kes, kelle, mis, mida jne. ees.
Lihtlausete paigutus liitlauses. Üte. Otsekõne. Lühendid. silbitamine ja poolitamine. |
Jutustavate, kirjeldavate ja
arvamustekstide kirjutamine; kirja, fantaasia, iseloomustuse, dialoogi kirjutamine.
Teksti põhjal kirjutamine (nt. sellele alguse või lõpu lisamine, teksti jäljendamine).
|
Sõnum. |
K. Pakkanen
"Suvesaare lood"
J. Liivi loodusluulet
|
M
A
I |
Sõnaliigid. Kokku-lahku
kirjutamine. Arvude märkimine kirjas jne.
Aasta materjali kordamine ja ajavaru. |
Lugemis- ja kirjutamistehnika
treening. |
|
A.DeSaint- Exupery
"Väike prints" |
Õppesisu
Kommunikatiivsed oskused. Tegevused
Pantomiim ja rollimängud; improvisatsioonid, nuku- ja lastenäidendite lavastamine.
Süveneva raskusastmega tekstide kuulamine (raadio, televisioon, video, vahetu suuline
esinemine). Pikemate ja komplitseeritumate jutustavate ning
kirjeldavate tekstide lugemine; töö kuuldud ja loetud tekstiga (nt. küsimuste
esitamine, arutlemine).
Suhtlemine eri olukordades: ametiasutused (nt. postkontor, pank); vestlus eri partneritega
(nt. sõbraga, täiskasvanuga, rühmas).
Intervjuu. Suhtlusetikett.
Infoedastus kõnes ja kirjas.
Töö erinevate teabe- ja tarbetekstidega.
Jutustavate, kirjeldavate ja arvamustekstide kirjutamine; kirja, fantaasia, iseloomustuse,
dialoogi kirjutamine. Teksti põhjal kirjutamine (nt. sellele alguse või
lõpu lisamine, teksti jäljendamine).
Seina- ja laualehtede koostamine.
Lugemis- ja kirjutamistehnika treening. Teksti adekvaatne lugemine.
Tekstide kirjutamine ja lugemine kui protsess. Teksti kavandamine, eeltööd,
lugemine/kirjutamine, viimistlemine, kontrollimine, puhtand.
Töö raamatukogus: vajaliku info leidmine, teatmeteoste kasutamine.
Keeleteadmised
Kõrvalekalded häälikupikkuse ja kaashäälikuühendi märkimise põhireeglitest.
Tähestikjärjestus.
Väit-, küsi- ja käsklause. Lihtlause. Alus ja öeldis. Lihtlause laiendamine.
Täiend, määrus. Koondlause. Liitlause.
Sidesõnad ja kirjavahemärgid: et, sest, kuid, aga, vaid; ja, ning, ega, ehk, või.
Koma siduvate sõnade kes, kelle, mis, mida jne. ees.
Otsekõne.
Sõnavara: liitsõnad, võõrsõnad, laensõnad, mitmetähenduslikud sõnad,
sünonüümid. Termin.
Suur algustäht: koha- ja isikunimed, ajalehed. Pealkirjad.
Sõnaliigid. Tegusõnad. Olevik, minevik ja tulevik; pööramine ainsuses ja mitmuses.
Veaohtlikud kokku- ja lahkukirjutamise juhud.
Õpitulemused
5. klassi lõpetaja
tunneb lauses ära tegevust, selle osalisi ning asjaolusid tähistavad keeleüksused ja
teab nendevahelisi seoseid;
tunneb käänd- ja pöördsõnade olemust ja muutmist, sidesõnade tähendust, ainsust ja
mitmust, olevikku ja minevikku, isikulisust ja umbisikulisust;
tunneb lausete suhtluseesmärke;
teab, kuidas väljendatakse otsesust ja kaudsust, tunneb ära autori- ja tegelaskõne
piirid;
tunneb võõrhäälikuid ja võõrsõnade muid tunnuseid;
tunneb suulise ja kirjaliku suhtlemise erinevusi;
eristab kunstilisi, teabe- ja tarbetekste;
oskab lauseid arusaadavaks tekstiks siduda;
oskab vormistada lausete suhtluseesmärke;
oskab leida sünonüüme ja neid tekstis kasutada;
teab võõrsõnu õpitu piires, oskab neid õigesti kasutada ja omasõnaga sobivalt
vaheldada;
oskab kasutada koma;
järgib oma tekstis põhilisi ortograafiareegleid;
oskab suhelda nii eakaaslaste, nooremate laste kui ka täiskasvanutega;
oskab jutustada ja kirjutada sündmusest, kirjeldada ja väljendada oma arvamust, anda
infot edasi selgelt ja ühemõtteliselt;
oskab esitada kunstilisi tekste ning väljendada nendega seoses oma arvamusi ja muljeid;
loeb raskusteta; oskab kuuldut ja loetut rakendada, tekstidest vajalikku infot hankida;
valdab kirjutamisprotsessi põhilisi etappe (teksti kavandamine, teksti kirjutamine,
teksti viimistlemine);
oskab võrrelda enese ja kaaslaste kirjanduslikke katsetusi jm. kirjatöid;
oskab kasutada koolisõnastikke jt. teatmeteoseid;
oskab raamatukogust leida vajalikku materjali. |