Emakeele ainekava
5. klass
AVITA õpik
|
Keeleteadmised |
Kommunikatiivsed
oskused. Tegevused. Tekstiõpetus |
Soovitavad raamatud |
S
E
P
T
E
M
B
E
R |
Keel suhtlusvahendina.
Kõne. Kiri.
Nimi ja nimetus.
Kohanimed. Asutuste nimed.
Isiku ja olendinimed.
Ajaloosündmused.
|
Konverentsi korraldamine. Klassi
muistendiraamatu kirjutamine.
Lugemiskiiruse suurendamine.
Märksõnaskeem.
Jutustamine lõpu muutmisega.
Ballaad. |
J. Smuul. "Muhu monoloogid.
Polkovniku lesk"
O. Luts "Nukitsamees"
A.DeSaint- Exupery
"Väike prints" |
O
K
T
O
O
B
E
R |
Sõnavara.
Liitsõnad. Liitega sõnad.
Uudissõnad. Laensõnad. Võõrsõnad.
Terminid. |
Aheljutustamine.
Rühmatöö.
Joonistusvõistlus. |
J. Parijõgi "Jutte"
C. Collodi "Jaanike"
A. Lindgren
"Vahtramäe Emil"
H. Mänd "Nõiakivi" |
N
O
V
E
M
B
E
R |
Sünonüümid. Homonüümid.
Antonüümid.
Lauseõpetus.
Lause.
Väit-, küsi- ja käsklause.
|
Kirjutamine. Suuline ettekanne.
Raamatu kirjutamine.
|
H. Jõgisalu
"Maaleib"
A. Kivirähk
"Kaelkirjak" |
D
E
T
S
E
M
B
E
R |
Lihtlause.
Alus. Öeldis.
Kirjavahemärgid.
Üte.
Koondlause.
Liitlause |
Näidendi või kuuldemängu
lavastamine. |
E.-M. ja T. Tali
"Suur päkapikuraamat"
|
J
A
A
N
U
A
R |
Otsekõne.
Kirjavahemärgid. |
Mandala.
Küsimuste esitamine. |
E. Raud
"Kalevipoeg",
"Imesõrmus",
"Saladuste puu"
"Imeflööt" |
V
E
E
B
R
U
A
R |
Ortograafia.
Hääliku pikkus.
Sulghäälik sõna alguses.
h sõna alguses |
Konspekteerimine. |
Sempe ja Goscinny
"Väike Nicolas"
A. Lindgren
"Röövlitütar Ronja"
M. Twain "Prints ja kerjus" |
M
Ä
R
T
S |
Silbitamine. Poolitamine.
i ja j õigekiri
tegijanimed
|
Pliiatsiga lugemine. |
H. Väli "Hundikäpp"
S. Rannamaa
"Kadri"
H. Pukk "Jüri"
S. Truu "Silja, päikesekiir ja maailm"
I. Lember "Fantastiline tüdruk" "Fantastiline poiss"
B. Haller "Lapsi ei visata prügikasti" |
A
P
R
I
L
L |
Kaashäälikuühendi
õigekiri.
Reegel. Erandid.k, p, t helitu hääliku
kõrval. |
Arvustus.
Õpimapp. |
K. Hagerup
"Üle kõige maailmas"
F. Molnar "Pal-tänava poisid"
L. Frick "Ähvardus. Viga. Avastus" |
M
A
I |
Kokku- ja lahkukirjutamine.
Liitega- ja liitsõnade õigekirjutus.
Omadussõna + nimisõna
Nimisõna + nimisõna. |
Uurimistöö. |
A. Pervik
"Arabella, mereröövli tütar"
A. Pervik
"Kallis härra Q" |
Õppesisu
Kommunikatiivsed oskused. Tegevused
Pantomiim ja rollimängud; improvisatsioonid, nuku- ja lastenäidendite lavastamine.
Süveneva raskusastmega tekstide kuulamine (raadio, televisioon, video, vahetu suuline
esinemine). Pikemate ja komplitseeritumate jutustavate ning
kirjeldavate tekstide lugemine; töö kuuldud ja loetud tekstiga (nt. küsimuste
esitamine, arutlemine).
Suhtlemine eri olukordades: ametiasutused (nt. postkontor, pank); vestlus eri partneritega
(nt. sõbraga, täiskasvanuga, rühmas).
Intervjuu. Suhtlusetikett.
Infoedastus kõnes ja kirjas.
Töö erinevate teabe- ja tarbetekstidega.
Jutustavate, kirjeldavate ja arvamustekstide kirjutamine; kirja, fantaasia, iseloomustuse,
dialoogi kirjutamine. Teksti põhjal kirjutamine (nt. sellele alguse või
lõpu lisamine, teksti jäljendamine).
Seina- ja laualehtede koostamine.
Lugemis- ja kirjutamistehnika treening. Teksti adekvaatne lugemine.
Tekstide kirjutamine ja lugemine kui protsess. Teksti kavandamine, eeltööd,
lugemine/kirjutamine, viimistlemine, kontrollimine, puhtand.
Töö raamatukogus: vajaliku info leidmine, teatmeteoste kasutamine.
Keeleteadmised
Kõrvalekalded häälikupikkuse ja kaashäälikuühendi märkimise põhireeglitest.
Tähestikjärjestus.
Väit-, küsi- ja käsklause. Lihtlause. Alus ja öeldis. Lihtlause laiendamine.
Täiend, määrus. Koondlause. Liitlause.
Sidesõnad ja kirjavahemärgid: et, sest, kuid, aga, vaid; ja, ning, ega, ehk, või.
Koma siduvate sõnade kes, kelle, mis, mida jne. ees.
Otsekõne.
Sõnavara: liitsõnad, võõrsõnad, laensõnad, mitmetähenduslikud sõnad,
sünonüümid. Termin.
Suur algustäht: koha- ja isikunimed, ajalehed. Pealkirjad.
Sõnaliigid. Tegusõnad. Olevik, minevik ja tulevik; pööramine ainsuses ja mitmuses.
Veaohtlikud kokku- ja lahkukirjutamise juhud.
Õpitulemused
5. klassi lõpetaja
tunneb lauses ära tegevust, selle osalisi ning asjaolusid tähistavad keeleüksused ja
teab nendevahelisi seoseid;
tunneb käänd- ja pöördsõnade olemust ja muutmist, sidesõnade tähendust, ainsust ja
mitmust, olevikku ja minevikku, isikulisust ja umbisikulisust;
tunneb lausete suhtluseesmärke;
teab, kuidas väljendatakse otsesust ja kaudsust, tunneb ära autori- ja tegelaskõne
piirid;
tunneb võõrhäälikuid ja võõrsõnade muid tunnuseid;
tunneb suulise ja kirjaliku suhtlemise erinevusi;
eristab kunstilisi, teabe- ja tarbetekste;
oskab lauseid arusaadavaks tekstiks siduda;
oskab vormistada lausete suhtluseesmärke;
oskab leida sünonüüme ja neid tekstis kasutada;
teab võõrsõnu õpitu piires, oskab neid õigesti kasutada ja omasõnaga sobivalt
vaheldada;
oskab kasutada koma;
järgib oma tekstis põhilisi ortograafiareegleid;
oskab suhelda nii eakaaslaste, nooremate laste kui ka täiskasvanutega;
oskab jutustada ja kirjutada sündmusest, kirjeldada ja väljendada oma arvamust, anda
infot edasi selgelt ja ühemõtteliselt;
oskab esitada kunstilisi tekste ning väljendada nendega seoses oma arvamusi ja muljeid;
loeb raskusteta; oskab kuuldut ja loetut rakendada, tekstidest vajalikku infot hankida;
valdab kirjutamisprotsessi põhilisi etappe (teksti kavandamine, teksti kirjutamine,
teksti viimistlemine);
oskab võrrelda enese ja kaaslaste kirjanduslikke katsetusi jm. kirjatöid;
oskab kasutada koolisõnastikke jt. teatmeteoseid;
oskab raamatukogust leida vajalikku materjali.
|