VITAMIINID

_________________________________________________________

Juba 16. sajandil märkasid arstid, et pikkadel merereisidel hakkas madruseid vaevama üldine nõrkus, väsimus ja liigesevalu, samuti ninaverejooksud ja igimete veritsemine. Ometi oli laevareisile kaasa võetud küllaldaselt kuivikuid, soolaliha ja jooke. Nälga ei pidanud taluma keegi. Tänapäeval me teame, et inimene üksnes niisugusest toidust korralikult söönuks ei saa. Meie organism vajab sööki, mis peale toitainete (tärklis, suhkur, valgud, rasvad) sisaldaks ka elutähtsaid lisaaineid - vitamiine.

Vitamiinipuudust ei saa tekkida, kui sööme värsket puu- ja köögivilja, joome iga päev piima, sööme rohkem kohupiima, mune ja kala ning saia asemel - täisteraleiba.

vitamiin kus seda leidub vaeguse tagajärjed
A piimas, munakollases kalas, puu- ja köögiviljas nahahaigused, nägemishäired, vastuvõtlikkus nakkushaigustele
B teraviljas (täisteratoodetes, kuid mitte saiajahus), piimas, munakollases, maksas närvi- ja lihasekahjustused (B1),
nahahaigused (B
2)
verehaigused (B
12)
C värskes puu- ja köögiviljas, kartulis kevadväsimus, vastuvõtlikkus nakkushaigustele, igemete ja kudede veritsemine(skorbuut)
D kalas, kalamaksaõlis, munakollases, võis, täispiimas luude pehmenemine
(rahhiit)
E täisterajahus, taimeõlis, piimas, võis, munakollases häired lihaste ja sugunäärmete arengus
K rohelistes taimedes
(lehtköögiviljas), maksas,
munakollases
verehüübimishäired

 

M. Kurze *INIMENE, TERVIS, ESMAABI* Tallinn * Kirjastus "Eesti Raamat" * 1983