40. Eestlaste olud Jüriöö ülestõusu järel
Peale ebaõnnestunud Jüriöö vabastusvõitlust langes rahvas
veel raskemasse seisukorda. Maksude ja orjuste arv kasvas ühes mõisate arvu
suurenemisega. Kõik läänimehed muutusid aja jooksul mõisnikeks.
Maksud läksid kirikule (kümnis) ja mõisnikule.
Kümnist maksti endiselt, aga kümnendiku asemel pidi talupoeg ära
andma veerandi oma põllusaagist.Vilja kõrval maksis talupoeg ka karjakümnist.
Mõisnikele maksude maksmine toimus vakuste kaupa, kusjuures
tarvitati vakuseraamatuid, kuhu nõutavad maksud üles tähendati.
Vakuseks nimetati sellist talude või ka külade
gruppi, mis pidi üheskoos õiendama oma maksud. Vakuse üleskirjutamise eest olid
talupojad kohustatud erilist tasu (kirjutusraha) maksma. Vakuraamatutest on näha, et
talupoeg maksis mõisnikele makse nii rahas kui ka loonus.
Talupojad olid kohustatud andma mõisale puid ja heinu. Hiljem
hakati nõudma ka isikumaksu.
Peale nende maksude oli talupojal kohustusi veel kiriku ja maahärra
vastu. Viimasele maksti nn. meistriraha, mis läks sõjaliste kulutuste katteks.
Ka teo hulk hakkas kiiresti suurenema. Enne Jüriöö ülestõusu
tegid talupojad ainult mõne päeva tegu aastas. 15. sajandil aga pidid talupojad mõnel
pool juba aasta otsa teol käima. Peale hariliku teolkäimise mõisas olid talupojad
kohustatud veel vooris käima, sõjaväeteenistusest osa võtma ja mõisa ka käsitöölisi
saatma.
Talupoja kitsikust kasvatasid sagedased viljaikaldused ja näljaaastad.
Ta hakkas nüüd mõisniku käest kord vilja, kord loomi laenama. Selle tõttu langes ta
ikka suuremasse sõltuvusse mõisatest, kes ei lubanud teda teisale elama asuda enne võlgade
tasumist. Talupoegade põgenemise muutus sagedasemaks. Hea meelega põgeneti suurematesse
linnadesse (Tallinna, Riiga), sest seal oli neid raske kätte saada. Talupojad põgenesid
ka teistesse mõisatesse, kus olud olid paremad. Seepärast leppisid mõisnikud kokku, et
põgenenud talupojad antakse üksteisele välja. Nii kinnitati talupoeg maa külge ja ta
muutus sunnismaiseks.
Samal ajal omandasid mõisnikud õiguse talupoja elu ja surma
peale.Kohtu mõistmiseks kasutati rauaproovi. Kaebealune pidi tulise raua kätte võtma ja
selle tüki maad edasi viima. Jäi paljas käsi rauast põletamata, siis oli kaebealune süütu.
Uutes oludes muutus rahva elu väga kitsaks ja nälg tuli sageli
majja. Mõisa põllud laienesid ja talupoeg pidi leppima metsa- või madalate soomaadega.
Orjus võttis rahvalt aja ja jõu. Iseseisvusajal eestlased puudust ja nälga ei tundnud,
nüüd aga küll.
Vaesuse kasvuga muutusid ka eluruumid ja püüti kitsamalt läbi
ajada. Kui varem olid eluruumid rehetoast lahutatud, siis nüüd asuti elama pimedasse ja
suitsusesse rehetarre. Suuremate ja lahedamate ruumide ehitamiseks ei jätkunud jõudu.
Kohati ei ehitatud vaesuse tõttu saunagi ja viheldi rehetoas. Iseseisvusaja suurtest,
ilusatest ja rahvarohketest küladest, millest jutustavad ajaraamatud jäid järele ainult
varjud.
Kui isesesivusajal olid eestlastele kättesaadavad ka Lääne-Euroopa
kaubad, siis nüüd enam mitte. Kõik tarbeasjad tehti puust.
Rängas sunnismaisuses elades jäi ka eestlaste hariduse
edenemine seisma. Pealegi olid ordurüütlid ja läänimehed ise vähese haridusega ja
neilt polnud midagi õppida.Rohkem haritud olid vaimulikud, kuid need hoolisid rahvast ja
tema keelest vähe. Nii jäi usuõpetus rahvale päris võõraks ja paganausu kombed püsisid
edasi. Paganausu jumalaid, pühi hiisi, puid jne. austati nüüd salaja.
Tõsiselt õppida võisid eestlased ainult munkadelt. Nende
juures nägid nad paremat põllupidamist, õppisid kasvatama aed- ja puuvilja ning tegema
mõningaid käsitöid. Linnakodanikelt õpiti samuti vähe, sest nedega ei puututud kokku
ja ei olnud midagi müüa ega suudetud midagi osta.
1. Kuidas mõjus pärisorjus eestlaste elujärjele?
2. Mis sa arvad, kas vabaduse juures oleksid eestlaste oskused ja teadmised kasvanud
kiiremini kui võõraste valitsuse all või mitte? Katsu oma arvamust põhjendada. |