42. Orduriigi siseolud orduaja lõpul
Uus usk tõi meie kodumaa ell uued tülid. Linnad olid
usu-uute poolt, vaimulikud aga vastu. Nad nõudsid kirikuid ja kloostreid ja nende
varandust tagasi, millest linnad midagi kuulda ei tahtnud.
Ka läänimehed sattusid linnakodanikega tülli: nad tahtsid
kloostrite maadest ja muudest varandustest osa endale saada. Linnad aga ei andnud järele.
Neid julgustas ka see, et ordumeister uuele usule takistusi ei teinud.
Sel ajal ei puhkenud ühtegi suuremat sõda teiste riikidega ja
rahu kestis pikemat aega. See kõik oli ordumeister Plettenbergi teene, kes oli Liivimaa
ordumeistritest kõige targem ja osavam.
Peale ordumeister Plettenbergi surma 1535. aastal läks seisukord
Liivimaal halvemaks. Tülid võtsid jälle hoogu. Ordu ja peapiiskopi tülide tagajärjel
tekkis koguni kodusõda. Maa kaitsest ei mõelnud enam keegi. Elati ainult iseenesele.
Maad võtsid äärmine lõbutsemine, liigne söömine ja joomine, laiskus ja lodevus.
Ordurüütlid, mõisnikud ja vaimulikud ei teinud muud kui aina lõbutsesid. Käidi küttimas,
ratsutamas, korraldati mitmesuguseid mänge ja sõideti ühest pulmast ja pidust teise.
Ordurüütlid käisid peale selle veel Venemaal riisumas ja tapmas. Aadli pulmapidudel oli
riid ja kaklemine harilik. Riidlejad haarasid tihti ka mõõgad ja taplus algas.
Suurt lõbu ja toredust ajasid taga ka linnakodanikud. Toredamaid
pidusid peeti harilikult suurte pidude - jõulu, lihavõtte ja nelipühade - ajal. Suured
olid ka pulmapeod, mille ajal püüti hiilata.Igaüks ehtis end, kuidas mõistis ja
suutis. Kõige enam ehtisid end naisterahvad. Kanti leopardi, nirgi ja ilvesenahku.
Tanuehted ja kaelakeed olid hõbedast, kullast ja kalliskividest. Kuldsõrmused kiirgasid
kõigil sõrmedes, ühtedel oli neid vähem, teistel rohkem. Neiud kandsid hõbe-, kuld-
ja pärlpaelu. Üks tolle aja kirikuõpetaja kirjutas: "Kui kellegi käes oleks see
kuld ja hõbe, mis lihtkodaniku naine ja tütar meie ajal pulmas seljas kannab, võiks ta
sellega kaunikest kauplust pidada ja end ühes naise-lapsega parajal viisil elatada."
Joomis- ja raiskamishaigus hakkas külge ka talupoegadele. Eriti
võiks seda näha vakusepidudel. Kui maksud makstud, algas ühine lõbutsemine. See seisis
õllejoomises, mida ohtralt pruulisid nii mõisad kui talupojad. Joodi üksteise võidu
kuni mõistus kadus. Talupojad korraldasid suvel ka omavahelisi pidusid. Õllejoomist ja
prassimist edendasid mõisnikud veel sel teel, et nad omakasu pärast lasid müüa pühapäeviti
kirikute juures õlut. Jumalateenistus jäi nii hoopis kõrvaliseks asjaks. Talupojad läksid
lõbusas meeleolus kirikusse ja jätkasid siin kärarikast jutuvestmist. Õpetaja sõnu võis
vaevalt kuulda. Mõisnikud, nähes õllemüügi tulu, asutasid viimaks päris kõrtsid
kirikute juurde. Need olid tuntud kirikukõrtsid. Veel praegugi leiame kõrtse kirikute
juurest.
1. Missugused vastuolud valitsesid Liivimaal orduaja lõpul?
2. Kirjelda liivimaalaste priiskavat elu orduaja lõpul.
3. Kuidas soodustasid mõisnikud joomise tekkimist talupoegade hulgas?
|