57.Kirikuelu korraldamine.
Kirikuelu, mis täiesti korrast ära oli, hakati samuti
korraldama.
Sôdade ajal olid kirikud lagunenud vôi täiesti purustatud.
Ôpetajaiks olid pääsenud inimesed, kel polnud mingit haridust ega vähematki arusaamist
usust. Nii see edasi kesta ei vôinud. Rootsist saadeti üks kôrgem vaimulik (piiskop)
meie kodumaale, kes pidi siin kirikuelu uurima. Ta nôudis uuendusi kirikuelus, kuid ka
pärisorjuse kaotamist, sest eestlased polevat oma loomu poolest halvemad kui teisedki
rahvad. Pealegi olla pärisorjus ka teiste rahvaste juures kôigi pahede peapôhjus.
Pärisorjust küll ei kaotatud, kuid kirikuelus vôeti ette
tähtsad uuendused.
Kutsuti ametisse kindralsuperintendent ja asutati
ülem-kirikukohus k o n s i s t o o r i u m. Nende ülesandeks oli ôpetajate üle
otsustamine, kirikute sissetulekute ja ülalpidamise eest hoolitsemine jne.
Seisukord paranes varsti. Oma ülesannete kôrgusel seisvad
ôpetajad kutsuti ametisse, kirikuid parandati hoolega, ehitati uusi juurde, sôdade
tagajärjel môisnikkude kätte läinud kirikumaad nôuti tagasi jne. Ka paganausu (näit.
laste ristimata jätmine, surnute matmine pühadesse metsasalkadesse, naiste tômbamine)
hakkasid aegamööda kaduma.
Ka eestikeelsele vaimulikule kirjandusele pandi Rootsi aja
lôpu poole kindel alus. Keeleuuendaja Johann Hornungi sulest ilmus "Koddo ning Kirgo
raamat", siis teiste poolt Luteruse "Katekismus", "Tartu laulu- ja
palveraamat" j.t.
1. Mida tehti meie maal Rootsi ajal kirikuelu korraldamiseks? |