Jüriöö ülestõusu tõlgendusi
MIKK SARV
Jüriöö ülestõus on eesti rahva ajaloos oluline tähtpäev, millest on
palju kirjutatud. Siiski on ajaloos seiku, mis pakuvad ka tänastele uurijatele huvi.
Mööda käin Jüri jõesta
astun Mardi allikasta.
Ei joonud Jüri jõesta,
maitsnud Mardi allikasta!
Jüri joob, Jüri jörutab,
Jüri annab teistelegi,
kingib kihelkonnalegi.
Jüri taskus taevavõtmed,
Jüri põues põrguvõtmed.
Jüri teeb lahti taevauksed,
põruteleb põrguukse.
Jüri tahtis taeva minna,
pidi aga põrgusse pugema!
Selline regilaulutekst saadeti 1888. aastal Jakob Hurdale Järvamaalt
Koeru kihelkonnast.
Pole võimatu, et selles Järvamaalt saadetud lauluridades on säilinud rahvapärane
mälestus-tõlgendus enam kui poole tuhande aasta tagustest dramaatilistest sündmustest
kummaski maakonnas, purunenud lootustest ja kibedast tegelikkusest.
Erinevad käsitlused
1880 ilmus trükist 17-aastase Eduard Bornhöhe ajalooline jutustus
«Tasuja», esimene eestikeelne ilukirjanduslik käsitlus Jüriöö sündmustest 1343.
aastal. Raamat levis mitmes kordustrükis laialt rahva hulgas, jutustuse populaarsust
võis võrrelda «Kalevipoja» tuntusega.
Baltisaksa ajaloolaste huvi Jüriöö sündmuste vastu õhutas 1870. aastal Breemeni
linnaraamatukogust juhuslikult leitud Liivi ordu viimase krooniku Johannes Renneri
käsikiri XVI sajandist. Leitud kroonika sisaldas peaaegu sõna-sõnalise ümberkirjutuse
põhiosas 1346 valminud Liivi ordu kaplani Bartholomäus Hoeneke kirjutatud
alamsaksakeelsest nn nooremast riimkroonikast. Leitud käsikirja hakkas Göttingeni
ülikoolis uurima Tallinnast pärit baltisaksa üliõpilane Konstantin Höhlbaum, kes oma
doktoriväitekirjas jõudis 1872. aastal järeldusele, et kroonika on äärmiselt
tõetruu.
Hoeneke kroonikat on kasutanud ka hilisemad kroonikakirjutajad - tema ametipärija Liivi
ordus Hermann Wartberge ladinakeelses «Liivimaa kroonikas» XIV sajandi teisel poolel,
mitme kirjutaja kirjutatud Saksa ordu nooremas kõrgmeistrite kroonikas ja võibolla ka
Saksa ordu heeroldi Marburgi Wigandi alamsaksakeelses Preisi orduharu sõjakäike
kirjeldavas riimkroonikas. Ka Balthasar Russow on oma alamsaksakeelses «Liivimaa
provintsi kroonikas» kasutanud nooremast riimkroonikast lähtuvat andmestikku.
Eestikeelsesse teaduskirjandusse jõudis Jüriöö käsitlus esmakordselt aastal 1924
Juhan Luiga uurimusena «Harju mäss». Luiga pidas Renneri kroonikat ebausaldatavaks ja
esitas oma tõlgenduse sündmustikust, nähes ülestõusus rahvuslikku vabadusvõitlust,
mille nurjasid ordu diplomaadid, provotseerides Padise kloostri vallutamise. Luiga
raamatut käsitleti 1925. aastal kriitiliselt Tartu Ülikooli üldajaloo professori J. A.
Cederbergi ajalooseminaril. Seminaritööna valmis üliõpilase Georg von Rauchi käsitlus
Rootsi kuninga Magnus Erikssoni Liivimaa-poliitikast XIV sajandi esimesel poolel.
Järgnevad aastad, eriti kolmekümnendad ja neljakümnendad, olid eriti rikkad Jüriöö
sündmuste kirjandusliku käsitlemise poolest, andes kokku ligi poolsada teost.
Arvatavasti oli see üks võimalikke ajendeid sündmustiku teaduslikuks käsitlemiseks nii
ajaloolase Sulev Vahtre Tartu Ülikoolis 1955 kaitstud kandidaadiväitekirjas «Liivimaa
noorem riimkroonika (1315-1348) ajalooallikana» kui teoloog Uku Masingu kahes
käsikirjalises essees «1343. Lugemine Hoeneke-Renneri valedest ja esimesest
koalitsioonist Liivi ordu vastu & selle eellugudest» (50 lk, dateeritud 27. II 1956)
ning «1343. Vaskuks ja vikaaria Lohult» (80 lk, valminud arvatavasti mõnevõrra
hiljem).
Kroonikate usaldusväärsus
Sulev Vahtre avaldab 1960. aastal viie Jüriöö sündmusi käsitleva
kroonika originaaltekstid koos eestikeelse tõlke ja põhjalike kommentaaridega -
«Bartholomäus Hoeneke Liivimaa noorem riimkroonika (1315-1348)». Hinnates kroonika
usaldatavust ajalooallikana kirjutab Vahtre: «Kroonika kasutamisel peab kogu aeg
tähelepanelikult silmas pidama, et selle täpsuse, detailsuse ja näilise objektiivsuse
taga seisab autor, kes küll kirjeldatavaid sündmusi suurepäraselt tundis, kuid vaatles
neid ja andis edasi läbi saksa feodaalide ja eriti ordu prisma.»
Riimkroonikad olid tarbetekstid, mida loeti ette ordukonventide ühistel söömaaegadel,
seega pidid tekstid igati kinnitama orduliikmete eneseusaldust ja võitlusvaimu.
Uku Masingu seisukohad
Uku Masingu Jüriöö-esseed levisid käsikirjalistena kuuekümnendatel ja
seitsmekümnendatel aastatel ajaloo- ja teoloogiaüliõpilaste hulgas. Esimene avalik
tunnustus Masingu tööle väljendus professor Jüri Kivimäe sõnavõtus «Uku Masingu
ajalootõlgitsused» Uku Masingu kollokviumil 10. veebruaril 1996, kus ta tõdes mõlemad
käsikirjad pigem esseeks kui uurimuseks ja tõstis autorit esile uudsete küsimuste
püstitajana.
Masingu mõlemal käsikirjal puudub kokkuvõtlik ees- või lõppsõna, olulisemad väited
leiduvad teksti sees eraldi esile toomata. Masing peab sündmuste algatajateks Harju-Viru
eestimeelseid vasalle koostöös Tallinna piiskop Olavi (piiskopiks 1325-1351) ja Padise
tsistertslaste kloostri ning selle abti Nicolaus Risbiteriga (abt 1343?-1351), pidades
võimalikuks kummagi nimetatud isiku eesti päritolu. Seega välistab Masing riimkroonika
põhiväited võitluse suunatusest Taani kuninga vasallide ja vaimulikkonna vastu ning
peab põhivastaseks riimkroonika koostaja tööandjat Liivi ordut:
«Kui nyyd liikumine Harjumaal ei olnud suunatud vaimulike ega aadlike vastu, mis siis oli
ta motiiviks? Mu meelest jääb ainsaks, ainult esimesel pilgul natukene kummaliseks
võimaluseks väita, et see liikumine polnud ylestõus ega mäss, vaid ettevalmistus ordu
väljakihutamiseks Liivimaalt, ettevalmistus ordu hävitamiseks.»
Eestimeelsete ja eesti päritolu vasallkonna kujunemist kirjeldades väidab Masing:
«Kõigest olemasolevast ja normaalse inimese poliitilisest kaalutlemisvõimest paistab
järgnevat, et kuningas Erik VII Menved hoolimata sellest, et ta vasallkond Eestimaal
vahel käitus väga omavoliliselt, ometi taipas, et ta suudab Eestimaad hoida oma käes
ainult kahel tingimusel. Esiteks siis, kui olnuks võimalik kogu maa läänistada
taanlasile või vähemalt rahvale, kes erinenuks naaberalade vasallidest, kel polnuks
sugulasi ja sõpru Ordu ja piiskoppide maa-alade sakslaste hulgas. Et see ei olnud
võimalik, siis jäi yle teine loomulikum tee: kuulutada Taani kuninga läänimeheks
kasvõi iga eestlasest vabataluniku, kes selleks avaldas soovi/…/ .»
Sündmuste kavandatud käik oli Masingu hinnangul järgmine:
«/…/ Strateegiliselt oli aktsioon - minu meelest - väga hästi plaanitud. Venelased
nähtavasti pidid ahvatlema Ordumeistri piirimaale, harjukad ja Turu foogt ryndama läbi
Järvamaa, Conrad Preen koos virukate ja Viiburi foogtiga pidi ehk toetama novgorodlasi
või läbi Tartumaa liikuma Ordumeistrile selja taha ja suruma ta kaugele Venemaale, kus
Ordut võimalik olnuks hõlpsalt hävitada.»
Masingu järgi olid aktsiooni algatajad kokku leppinud ka Rootsi kuninga Magnus
Eriksoniga, saamaks toetust Turu ja Viiburi foogti laevastiku poolt, ja Taani kuninga
Valdemar IV-ndaga, kaasamaks kuninga asehaldurit Eestis Conrad Preeni ründama ordut
Narvast. Mõlemad kuningad olid huvitatud kontrolli säilitamisest ja suurendamisest
tulutoovate kaubateede üle ja Hansa mõjuvõimu vähendamisest.
Poliitiline olukord
Olukorda Rootsi ja Taani kuningakojas on hästi kirjeldanud eespool
nimetatud Georg von Rauch oma Tartu ülikooli seminaritöö põhjal kirjutatud artiklis:
«Juba 1304 ilmnes Eesti vasallide keskel ohtlik separatism. Mis veel hullem, osa neist
hakkas heitma igatsevaid pilke Liivimaa Saksa Ordu poole, mis ei suutnud unustada aegu,
kui mõõgavennad võimutsesid ka Eestis. Kristoffer II nõrk ja õnnetu valitsemine
(1319-26, 1329-32) lasi ohjad päris lõdvaks. Hertsogkonna läänistamine kord hertsog
Knud Porsele, kord Brandenburgi krahv Ludvigile hävitas vasallide viimsegi sümpaatia
Taani vastu. /…/ Stockholmis leidus noor (sündinud 1315, valitses 1318/19-1364, suri
1374), kuid teguvõimas valitseja, kes peale piisava kaitse võis anda neile teatud
määral iseseisvust - Magnus II Eriksson /…/»
Jüriöö juured Skånes?
Taani kuningakoja suhteid Saksamaa ja Rootsiga ning võimalikku eellugu
meie Jüriöö sündmustele kirjeldab rootsi ajakirjanik Christer Andersson artiklis
«Skåne. Kuningriik ja mässuvägi» (Nordvästra Skånes Tidningar, 5. jaanuar 1997);
1329 panditi Skåne Holsteini krahvile Gertile. /…/ Holsteinlased pigistasid oma
foogtide valitsemisel skoone aadlilt, linnaelanikelt ja talupoegadelt välja viimse kui
vara. Paari aasta jooksul viis see kogu elanikkonna peaaegu täieliku
paljaksröövimiseni. Ent siis lõi skoone
talupoegade vägi holsteinlasi ja teisi sakslasi Lundis. Ligi 300 neist püüdsid leida
varju toomkirikus, kuid skoonlased ei halastanud ja tapsid nad viimseni. Nii jäi Skåne
juhita ja kaitseta. /…/
Ainus võimalik kandidaat Skoonemaa kuningaks, kellelt võis loota vägesid kaitseks
vaenulike sakslaste vastu, oli Rootsi ja Norra (tollal 17-aastane) kuningas Magnus II
Eriksson.»
Skåne mässuväe tegevus ja selle tulemused ei saanud olla teadmata Taanimaa teises
provintsis Eestimaal. Kuulus ju Tallinn jätkuvalt Lundi peapiiskopkonda. Masingu oletus
Tallinna piiskopi Olavi seotusest aktsiooni algatamisega sobib hästi tema sidemetega
Lundis ja Skånes, oli ju Olav piiskopiks üle veerand sajandi, 1325-1351. Võimatu ei saa
olla ka see, et Jüriöö sündmustiku kujunemisel oli oma osa ordu ennetaval
vastuaktsioonil, mille eesmärgiks oli vältida Skånes toimunut või koguni maksta selle
eest kätte.
Kinnitused
Masing toob oma väidete kinnitamiseks hulganisti näiteid ordu
vägivallategudest Padise kloostri ja vaimulikkonna vastu. Ta leiab, et enamiku kloostri
ilmikvendadest ja alamast vaimulikkonnast, samuti nagu alamast vasallkonnastki moodustasid
eestlased. Padise kloostri põletamises ja munkade ning võhikvendade tapmises peab Masing
süüdlaseks ordut, kes kroonikas süü eestlaste kaela veeretas. Tõestuseks viitab ta
kloostri headele suhetele Rootsi kuningas. Magnusega, kes andis Padise kloostrile abt
Nicolaus Risbiteri aegu ohtralt maid ja privileege Soome lõunarannal. Masing oletab, et,
nõnda oli kloostri toel võimalik ordu poolt tagaotsitavaid mässulisi Soome varjule
toimetada.
Masing peab kaudseks tõendiks Taani kuninga süütundest hukkunute pärast kahes
ülestõusukoldes, Raplas ja Keilas, sealsete kirikute patrooni õiguste ning kõigi muude
õiguste kinkimist Tallinna Toomkirikule 25. mail 1346. Seda tegi kuningas oma
hingeõndsuse ja oma naise ning esivanemate ja
järeltulijate hingeõndsuse pärast.
«Rapla ja Keila kirikus tuleb vastutasuks mälestada kõikide mainitute hingi kahel puhul
aastas väga majesteetlikul kombel: Tallinna piiskop isiklikult või üks tema saadetud
kanoonikutest koos kohalike kanoonikutega peab pidama hingemissat 4. mail ja 10.
oktoobril. /…/
… mida tähendas, et kahel päeval aastas hingemissa lõppedes nagunii pisikeses Rapla
ja Keila kirikus Tallinna piiskop või tema asendaja isiklikult kutsub eestlasi palvetama
kuningas Valdemari ja tema kodakondsete hingede eest muil puhkudel või sealsamas. Taani
kuningas mingis mõttes annab oma hinge nende meelevalda. Kui aga küsida, miks ta seda
teeb, siis mu meelest pole vastata muud, kui et Rapla ja
Keila rahva ees ta tunneb end kuidagi syydlasena. /…/
Symboolne toiming on vahel tyhine, vahel vapustav. Ma näen neid Rapla kiriku ümber
põlvitavaid kuulamas piiskopi sõnu ja tahaksin, et see komme mingil kujulgi
elustataks.» |