Muutused matusekommetes pronksiajal
Pronksasju leitakse üksik- ja suletud leidudena, st. kalmeist
ja asulaist.
Põhja-Euroopas leitakse peamine osa pronksasjadest kalmetest ja
ohvripaikadest, seevastu Kreetal, Kreekas ja Helveetsias on peamine osa pronksasjadest
leitud elamiskohtadest.
Pronksiaja kalmed erinevad kivaiaja kalmetest. On sündinud
põhjalik muutus - endised matmiskombed on asendunud põletusmatusega.
Põletusmatuste komme hakkas levima proksiaja keskel ja sai
ainuvalitsejaks Skandinaavias, Põhja-Saksamaal, Kreekas ja mujalgi. On tähelepanuväärne,
et see komme ei saanud alguse vanadest Idamaadest (seal püüti surnuid võimalikult hästi
hoida, balsameerida ja mumifitseerida).
Surnute põletamise komme tuli kaasa indo-euroopa rahvaste
levikuga ja muutis inimeste varasemaid ettekujutusi hauatagusest elust.
Juba õige ammu oli rahvastel arvamine, et "hing ei
sure" - sellest kõneleb püüe surnuid alal hoida ja panused, mida hauda kaasa anti.
Arvati, et surnu elu jätkub samal maapealsel viisil ja just matmiskohal.
Koos põletusmatuse levimisega hakati arvama, et surnu hinge
asupaik on kusagil mujal, kalmust kaugel, ja elu on seal hoopis teistsugune kui senini.
Usuti, et põletamisel vabaneb hing kehast ja pääseb hõlpsamini teise ellu. Tuli hävitab
küll luud ja liha, kuid hing pääseb vabaks. tihti mainiti, et tuleriit vabastab hinge,
mis varem häda ja vaevaga kehas oli elanud.
Arvatakse, et surnute põletamise komme pärineb varasemast põletusohvrist.
Üldiselt ohverdati jumalatele tule abil, sest sel teel loodeti, et annid jõuavad ka
jumalateni. Suits viis ohvri lõhna üles kõrgele.
raamatust "Euroopa muinasaeg" Tartu, 1927 A.M.Tallgren |