Muinas-Tallinn ja eestlaste väliskaubandus
enne iseseisvuse kaotamist I
A. Süvalep
Juba kaugel muinasajal möödus meie põhjarannikust suur
kaubatee, mida mööda põhja- ja läänemaade kaupmehed pidasid Neeva jõesuudme kaudu ühendust
Novgorodi ning viimase tagamaadega, eriti Suzdali vürtstiriigiga, kus nad kohtusid
kaugemalt tulnud idamaade kaupmeestega. Pika meretee jaoks Euroopa läänemaadest Neeva jõesuhu,
mille kestel kaupmees iga silmapilk pidi arvestama ilmastiku tujudega, oli vaja möödasõidurannal
varuda häid sadamaid, kus võidi peatuda, tormiilma mööda lasta ning oma tagavarasid täiendada.
Seepärast oli loomulik juba varakult otsida Soome lahe kallastelt kaupmeeste
peatuskohti, mis kahtlemata ühtlasi kujunesid ka kaubanduspunktideks kohaliku rahvaga,
kes elavast väliskaubandusest juba sel teel osa sai.
Alates 12. sajandi teisest poolest on on kindlaid ajaloolisi
andmeid, et Ojamaa vahel oli sedavõrd tihe ja pidev laevaühendus, et seda isegi kaugemal
teati.
Välismaa kaupmeestega tihedasti läbi käies omandasid eestlased
kahtlemata kõik nende kaubanduslikud tavad ja õigusemõisted ning kasutasid neid läbikäimises
teiste rahvastega. Kuna keskajal peeti väga visalt kinni vanadest tavadest ja iga
kaubandusliku kokkuleppe sõlmimisel rõhutati, et kõik toimugu vana viisi järgi, siis võime
arvata, et eestlaste kaubandamine muistsel iseseisvusajal üldjoontes toimus samade põhimõtete
ning normide järgi, mida hiljem kasutasid Hansa-liidu ajastul meie kaubalinnad ja nende
kaupmeeskonnad.
Kuivõrd tihe oli eestlaste läbikäimine Ojamaaga, võib järeldada
juba sellest, et saart külastasid eestlased isegi kaugelt sisemaalt. Üks nimekaid
Virumaa vanemaid, Tabelin, oli enne Taanlaste tulekut Ojamaal lasknud end ristidagi.
Kuid veelgi tihedam kui Ojamaaga oli nähtavasti läbikäimine
Venemaaga. Slaavlastelt on eestlased saanud niisuguse põhjapaneva tähtsusega oskussõna
kaubanduse alal nagu turg, samuti ka sõna sundija (kohtunik), kellega kaubanduslike
arusaamatuste puhul tuli kokku puutuda.
Kuivõrd võttis kaubandamisest venelastega ja
ojamaalastega osa Muinas-Tallinn?
Venelaste poolt Tallinna kohta tarvitatud nimetus - Kolõvan - tõendab,
et venelased kohta hästi tundsid. Ka muistset teedevõrku vaadeldes, mis mitmelt poolt
Muinas-Tallinnasse kokku jooksis, võib märgata, et ükski teine koht Põhja-Eestis
polnud nii rohkearvuliste teede sõlmpunktiks.
Muinas-Tallinna poliitilist ja kaubanduslikku tähtsust võib
hinnata ka selle tõsiasja tõttu, et 13. sajandil terve rida võõraid rahvaid - nagu
taanlased, sakslased, venelased ja isegi rootslased - püüdsid vallutada seda sõlmpunkti.
"Vana-Tallinn" III köide 1938 Tallinna Ajaloo Selts |